De teams op de twee locaties zijn uitgebreid. Alle cliënten hebben inmiddels een ondersteuningsplan gekregen. Verder zijn er duidelijke afspraken gemaakt over de verdeling van verantwoordelijkheden tussen behandelaar en begeleiders.
De inspectie heeft ook kritiek geuit op de kwaliteit van de huisvesting op de twee locaties. Volgens Sherpa is het achterstallig onderhoud aangepakt en zijn de vervangende nieuwbouwplannen in een vergevorderd stadium.
Mediator
Aanleiding voor het onderzoek van de inspectie was dat een aantal familieleden van cliënten van Sherpa zich ernstig zorgen maakt over de kwaliteit van de hulpverlening op de twee locaties van Sherpa. De Inspectie vindt daarom dat Sherpa een externe mediator moet aantrekken om de vertrouwensrelatie tussen Sherpa en de familieleden te herstellen.
Vermaatschappelijking
Sherpa heeft een bijeenkomst met familieleden belegd en hen het voorstel van de mediator voorgelegd. Volgens Sherpa hebben de familieleden echter aangegeven hier geen behoefte aan te hebben. Ook de opstellers van het rapport Sherpa, hoe de vermaatschappelijking van de zorg ontspoort, zijn uitgenodigd voor een gesprek met een mediator erbij. Die zijn hier niet op ingegaan.
Sherpa zal de inspectie, de familieleden en de cliëntenraad maandelijks op de hoogte houden over de uitvoering van het plan van aanpak. (ZorgVisie – Mario Gibbels)