De ontwikkelde BeterDichtbij-app is een extra service voor patiënten van het ziekenhuis. ‘Het is zeker geen vervanging voor het face-to-face contact, eerder een verlenging’, vertelt Eric Rikkert, directeur van SJG Weert. De app is volgens hem makkelijk, laagdrempelig en veilig.
BeterDichtbij
SJG Weert is het eerste Limburgse ziekenhuis dat deze berichtenservice aanbiedt aan zijn patiënten. Via de app kan een patiënt veilig en direct een bericht naar een medewerker sturen over zijn behandeling. De vragen kunnen zowel van medische aard zijn, bijvoorbeeld een bijwerking, als praktisch, zoals het tijdstip van een nieuwe afspraak. Een specialist kan BeterDichtbij ook gebruiken om door de patiënt opgevraagde onderzoeksuitslagen door te sturen.
Het ziekenhuis streeft naar beantwoording van de vragen binnen één tot uiterlijk drie werkdagen. Degene die de apps beantwoord, maakt altijd deel uit van het behandelteam van de patiënt. ‘We merken dat mensen het prettig vinden als zij op een laagdrempelige wijze contact kunnen hebben met hun specialist of een medewerker’, zegt Rikkert. SJG Weert heeft gekozen voor de BeterDichtbij-app, omdat deze veiliger dan Whatsapp is.
Uitbreiding
Patiënten kunnen voorlopig alleen nog op uitnodiging van de specialist gebruik maken van de appservice. Een polikliniekmedewerker maakt dan een account aan. BeterDichtbij wordt in de eerste instantie in gebruik genomen door de poliklinieken Neurologie, Kindergeneeskunde, Gynaecologie en Chirurgie met de intentie om dit stap-voor-stap verder uit te breiden naar de rest van het ziekenhuis. ‘Als de reacties positief zijn, gaan we deze service verder uitbreiden’, aldus directeur Eric Rikkert.