Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Sluis indiceert zelf en voorkomt problemen bij thuiszorg

De Zeeuwse gemeente Sluis zegt problemen in de thuiszorg te voorkomen door de indicatiestelling in eigen hand te houden. “Een huisbezoek is vitaal voor een betrouwbare indicatie.”

Landelijk raken veel thuiszorginstellingen in grote problemen door de aardverschuiving in de indicatiestelling die zich heeft voorgedaan bij de overheveling van de huishoudelijke hulp van de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) naar de AWBZ.

Te duur personeel

In veel gemeenten is de verhouding tussen intensievere huishoudelijke hulp en puur schoonmaakwerk 15 : 85. In de AWBZ was die nog 70 : 30. Het gevolg is veel thuiszorgaanbieders zitten opgescheept met te duur personeel en niet voldoende alfahulpen kunnen vinden. De Vierstroomzorgring uit Gouda gaat zelfs 1000 thuishulpen ontslaan en rekruteren als alfahulp .

Telefonisch indiceren

Thuiszorginstellingen wijzen de indicatiestelling aan als oorzaak voor deze verschuiving. Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) benadrukt dat de indicatiestelling in de WMO niet is veranderd. Maar volgens thuiszorgorganisaties schat het CIZ het vermogen van ouderen om zelf de regie te voeren over het huishouden niet goed in. In de AWBZ hadden ze de ruimte om met het zorgkantoor de CIZ-indicaties aan te passen. In een recente uitzending van Zembla stellen oud-CIZ-medewerkers dat het CIZ veel aanvragen telefonisch afhandelt, waardoor vaak herziening van de indicaties nodig is.

Indicatiestelling niet uitbesteden

De gemeente Sluis zegt de problemen in de thuiszorg te voorkomen door de indicatiestelling niet uit te besteden aan het CIZ, maar alles zelf te doen. De verschuiving in Sluis is daardoor veel geringer. Veertig procent krijgt een alfahulp.

Huisbezoek noodzakelijk

Alle hulpaanvragers krijgen een huisbezoek, waardoor een veel betrouwbaarder beeld ontstaat van het vermogen van ouderen om zelf de regie over het eigen huishouden te voeren, stelt Wilbert Dekkers, manager Zorg & Inkomen in Sluis.

“We willen echt weten wat er aan de hand is. Huisbezoeken zijn veel betrouwbaarder dan bellen. Ouderen zijn vaak trotse mensen die door de telefoon geen eerlijk antwoord geven. Ze doen zich al gauw beter voor dan ze werkelijk zijn en zeggen dat de was of boodschappen doen best nog wel gaat.”

Dekkers stelt dat zelf indiceren niet alleen beter, maar ook sneller en goedkoper is. (ZorgVisie – Bart Kiers)

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.