Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Standaardisatie ontbreekt in patiëntportaal’

Mark van Dorresteijn
Patiënten zijn in staat om hun medische gegevens te downloaden, maar kunnen er nog weinig mee door een gebrek aan standaardisatie. Dat komt naar voren in de marktscan patiëntportalen van Nictiz, expertisecentrum voor ict in de zorg.
‘Standaardisatie ontbreekt in patiëntportaal’
Foto: ANP - Lex van Lieshout

De publicatie van het Nictiz geeft inzicht in het aanbod van patiëntportalen op de Nederlandse markt. De informatie moet zorgaanbieders helpen bij hun keuze voor een portaal. In het overzicht zijn 34 patiëntportalen opgenomen. Zij zijn beoordeeld op factoren als: inzicht in het medisch dossier, authenticatiemethode, mogelijkheid tot downloaden van gegevens en handmatig gegevens invoeren.

Gegevens downloaden

Bij 26 van de 34 portalen zijn patiënten in staat om hun gegevens te downloaden, maar dat kan veelal alleen als PDF-bestand. Het Nictiz pleit in de monitor voor een gestandaardiseerd formaat als CCDA. ‘Als informatie in zo’n formaat beschikbaar is, is de informatie makkelijker elektronisch te verwerken, aangezien de afzonderlijke gegevenselementen in het bestand elektronisch te herkennen zijn. Voor patiënten is dit handig omdat ze dan makkelijker gegevens kunnen combineren in een persoonlijk gezondheidsdossier (pgd) of kunnen delen met derden.’ In de marktscan adviseert Nictiz zorginstellingen om te kiezen voor een portaal waarmee patiënten gestandaardiseerde medische gegevens zelf kunnen downloaden.

Meerwaarde

Niet alleen de techniek is belangrijk bij de keuze voor een patiëntportaal. Patiënten en zorgverleners zullen het portaal alleen goed gaan gebruiken als het meerwaarde biedt, stelt Nictiz. ‘Meerwaarde voor een patiënt kan bijvoorbeeld zijn dat hij voorafgaand aan het consult vragen kan stellen aan een zorgverlener, of dat hij inzicht krijgt in welke positieve gevolgen therapietrouw heeft. Of hij heeft zijn medische gegevens op een andere plek nodig en wil ze daar laten zien of delen. Andersom moet er ook voor de zorgprofessional meerwaarde zijn. De patiënt komt bijvoorbeeld beter voorbereid op het consult, waardoor de tijd die zorgverlener en patiënt samen doorbrengen nuttiger kan worden besteed. Of er is op het consult al meer informatie bekend, doordat de patiënt voorafgaand aan het consult alvast een vragenlijst heeft ingevuld.’

Patiëntportaal

Het online patiëntportaal geeft patiënten meer eigen regie door o.a. inzage in het medisch dossier, e-consult en vragenlijsten.
Bekijk het dossier

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.