Carina van Aartsen is redacteur cure bij Zorgvisie. Als aandachtsgebied heeft zij de thema´s: kwaliteit en veiligheid, zorgverzekeraars en financiën.
Ziekenhuizen kunnen niet verder met de invoering van een nieuw bestuursmodel. Dat moet geregeld zijn voor 1 januari 2015 omdat dan de integrale bekostiging ingaat.
Coronapatiënten hebben vaak te kampen met gevoelens van angst, eenzaamheid en isolatie doordat ze geen bezoek mogen ontvangen. Ziekenhuis Reinier de Graaf ontwikkelde samen met de TU Delft een systeem voor virtueel bezoek. ‘Als de aantallen afnemen, kunnen we dat ook inzetten voor patiënten die bijvoorbeeld door een verminderd immuunsysteem geïsoleerd liggen’, zegt arts Mesut Savas, initiatiefnemer van het tabletproject.
Een ic-dagboek kan helpen om Post Intensive Care Syndroom (PICS) te voorkomen. Marc Buise, anesthesioloog-intensivist van het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven, bedacht een digitale versie die tijdens de coronacrisis versneld werd uitgerold en vervolgens opgang maakte.
3 REACTIES
Heeft iemand wel eens nagedacht over het kapitaalverlies van het voortdurend gezeur over de positie en het inkomen van de medisch specialist? Zij zijn het waarvoor de patiënt naar het ziekenhuis komt. Van hun wordt maximale aandacht, zorgvuldigheid, nauwkeurigheid, vakbekwaamheid, beschikbaarheid en nog veel meer verwacht. Wat denk je dat alle gedoe van de capaciteit van de medisch specialist vergt? Veel te veel, en dat kunnen zij maar één keer inzetten, dus niet in de zorg voor de patiënt.
Wat een geweldige parlementaire enquēte zouden we kunnen optuigen om deze verspilling in de ziekenhuiszorg eens tegen het licht te houden.
Wie kan dat organiseren?
Wat een gedoe! Het loondienst model en het participatie model zijn 2 modellen die ziekenhuis en medische specialisten nauw verbinden, met gevolg de oudjes (med.specialisten) gaan op de duur de dienst uitmaken wat tot gevolg heeft dat de innovatiekracht in een slijtagegang komt. Als ziekenhuisdirecteuren het medisch beleid gaan beinvoeden. Speelt geld de boventoon. De rest is bijzaak!
Heeft iemand wel eens nagedacht over het kapitaalverlies van het voortdurend gezeur over de positie en het inkomen van de medisch specialist? Zij zijn het waarvoor de patiënt naar het ziekenhuis komt. Van hun wordt maximale aandacht, zorgvuldigheid, nauwkeurigheid, vakbekwaamheid, beschikbaarheid en nog veel meer verwacht. Wat denk je dat alle gedoe van de capaciteit van de medisch specialist vergt? Veel te veel, en dat kunnen zij maar één keer inzetten, dus niet in de zorg voor de patiënt.
Wat een geweldige parlementaire enquēte zouden we kunnen optuigen om deze verspilling in de ziekenhuiszorg eens tegen het licht te houden.
Wie kan dat organiseren?
Wat een gedoe! Het loondienst model en het participatie model zijn 2 modellen die ziekenhuis en medische specialisten nauw verbinden, met gevolg de oudjes (med.specialisten) gaan op de duur de dienst uitmaken wat tot gevolg heeft dat de innovatiekracht in een slijtagegang komt. Als ziekenhuisdirecteuren het medisch beleid gaan beinvoeden. Speelt geld de boventoon. De rest is bijzaak!
Een van de grootste ergernissen in dit land, het ontzettend lage werktempo bij de Belastingdienst. Er is geen beweging te krijgen in die ambtenaren.