Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Tip 11: Stel de leden centraal

De ANWB is één van de sterkste merken in Nederland. Dat geldt ook voor de Rabobank en voor verzekeraar Univé. De ANWB is een vereniging, de Rabobank en Univé zijn coöperaties. Hun klanten, de leden, zijn zeer tevreden over wat ‘hun’ organisatie biedt en voelen zich verbonden met ‘hun’ merk. Dat is geen toeval.

Klantwaarde

ANWB, Rabo en Univé stellen het belang van hun leden voorop. Ze worden niet gedreven door aandeelhouderswaarde, maar door klantwaarde. En dat loont. Daarom proberen ook andere organisaties een speciale binding met hun klanten op te bouwen. Bijvoorbeeld in de vorm van loyaliteitsprogramma’s (IKEA Family) en klantenkaarten, meestal ondersteund door CRM (Customer Relationship Management) systemen.

Thuiszorg

Thuiszorgorganisaties beschikken vaak over tienduizenden leden, waar ze niet altijd goed raad mee weten. Ze komen voort uit de kruisverenigingen, waar mensen lid van moesten worden. Zo kon ‘Groene Kruis’ uitgroeien tot een sterk ledenmerk in de zorgsector. Veel mensen denken nog steeds dat je lid moet zijn om bijvoorbeeld hulpmiddelen te lenen. Steeds meer thuiszorgorganisaties hebben het oorspronkelijke lidmaatschap van de kruisvereniging getransformeerd in een service-abonnement. Onder benamingen als ‘Pluspakket’ en ‘Zorgservice’ krijgen de ‘leden’ cursussen, gemaksdiensten en kortingen aangeboden. De volgende stap, die nog maar weinige aanbieders hebben gemaakt, is het besef dat deze leden een uiterst waardevol kernbestand van loyale klanten vormen. Zorggroep Noord-Limburg ontdekte de marketingwaarde van haar ‘Groene Kruis leden’. Men plaatst het service-abonnement niet meer aan de rand, maar in het hart van het zorg- en dienstenaanbod.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.