Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties6

TNO: ‘Schaf a- en b-segment af’

Schaf het verschil tussen a- en b-segment af, verbied fusies die leiden tot ziekenhuizen met meer dan vijfhonderd bedden, en vijftien in plaats van drieduizend dbc's maken het systeem pas eenvoudig en transparant. Dit zeggen Jos Blank en Adrie Dumay van TNO en IPSE Studies/TU Delft in een opiniestuk. Zij hopen dat het nieuw te vormen kabinet zich inzet voor betere condities voor de marktwerking in de zorg.
TNO: ‘Schaf a- en b-segment af'

In het opiniestuk pleiten de wetenschappers voor een eerlijk speelveld zodat de zorgmarkt meer concurrentie kan ontwikkelen. Dit betekent dat academische ziekenhuizen zich moeten beperken tot hun kerntaken en dat het onderscheid tussen a-segment (geen markt) en b-segment (wel markt) wordt opgeheven. Alle dienstverlening gaat naar de markt, ook de spoedeisende hulp en hele specialistische functies. Om te voorkomen dat ieder ziekenhuis er dure en wellicht kwalitatief ook mindere specialistische functies op na gaat houden, worden deze functies via aanbestedingsprocedures geregeld. Een belangrijke taak is ook weggelegd voor het toezicht van de NMa, die tot nu toe lankmoedig is geweest bij het beoordelen van fusies. Fusies van ziekenhuizen die tot meer dan vijfhonderd bedden leiden, zouden op voorhand moeten worden afgewezen. Uit de literatuur blijkt dat de doelmatigheid hiermee op geen enkele manier gediend is. Geclaimde schaalvoordelen bestaan bij deze omvang niet meer. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)

Lees meer:

PvdA opent deur naar marktwerking

UMC’s voor plafond op b-segment

NVZ wil af van plafond in b-segment

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

6 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. opmerkelijk blijft natuurlijk dat alle mooie plannen voor de inrichting van de ziekenhuiswereld het functioneren van het ziekenhuis als uitgangspunt nemen en niet de wensen en behoeften van de zorgvragende bevolking. ook na het beëindigen van het bouwregime van de WTZi blijft aanbodsturing kennelijk de regel. Hoewel de rekening voor (nieuw)bouw niet langer bij het Bouwcollege en VWS kan worden neergelegd probeert het veld dat, zoals te verwachten was, nog steeds.
    logisch, want het publiek wendt zich bij problemen met de zorgverlening ook tot de overheid die het gekozen heeft.
    overigens had TNO al de nodige kennis over (gezondheids)zorg i huis voordat het in het Centrum Zorg en Bouw de expertise van het Bouwcollege heeft overgenomen.

  3. Wij moeten in de Zorg beginnen met Keuzes maken. Wat willen wij. Zelf ben ik een groot voorstander van Specialiseren als Ziekenhuizen. Mijn visie is ; in NL 5 grote Spec.Ziekenhuizen en in de Regio s in NL 25 kleine ziekenhuizen met basis-activiteiten.Daarnaast de UMC en dat lijkt mij voldoende in NL.De Politiek is nu aan het woord en wat zal het worden in NL na alle beloftes !

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.