De Rechtbank in Arnhem heeft vrijdag 27 maart uitspraak gedaan in het kort geding dat thuiszorgorganisatie TSN Thuiszorg had aangespannen tegen de gemeente Nijkerk. TSN had de rechter gevraagd om de gemeente te dwingen tot het sluiten van een overeenkomst. Die zou gaan over een nieuwe Algemene Voorziening voor huishoudelijke hulp die de gemeente financiert met behulp van de Huishoudelijke Hulp Toeslag (HHT). Dat is de Rijkssubsidie van Asscher en Van Rijn die banen in de thuiszorg moet redden. TSN eiste dat de gemeenten in die voorziening 22,50 ging betalen voor een uur thuishulp.
Niet dekkend
TSN stapte naar de rechter omdat Nijkerk een tarief heeft geboden van 20,50 per uur, waarvan 10,50 euro uit de HHT wordt betaald door de gemeente en de zorgklant zelf 10 euro moet betalen aan de zorgaanbieder. TSN heeft geweigerd hiermee akkoord te gaan omdat dit tarief niet kostprijsdekkend voor haar is. De andere uitverkoren zorgaanbieders hebben dat tarief wel geaccepteerd.
Oudere thuishulpen
In het oordeel schrijft de rechter dat nergens in de Wmo staat dat iedere individuele aanbieder een tarief kan eisen dat in zijn specifieke situatie kostendekkend is. Gemeente moeten bij het vastleggen van de prijs zich in de Wmo wel houden aan arbeidsvoorwaarden en de geldende CAO. Echter, dat deed Nijkerk ook in dit geval. Het hield rekening met medewerkers in de lagere salarisschaal FWG 10 in plaats van de hogere salarisschaal FWG 15 waarin veel TSN-medewerkers zitten.
Sociale overwegingen
Het argument van TSN dat het de oudere medewerkers in FWG 15 uit sociale overweging in dienst houdt, gaat er niet in bij de rechter. ‘Met de Wmo 2015 is nu eenmaal een geheel nieuwe situatie ontstaan in het kader waarvan huishoudelijke hulp anders moet worden geregeld met aanmerkelijk minder financiële middelen. TSN kon dat zien aankomen en moest haar bedrijfsvoering daarop evenals alle andere bestaande zorgaanbieders zien aan te passen.’
Zion Jongstra
Algemeen TSN-directeur Zion Jongstra zegt dat TSN niet in beroep gaat tegen de uitspraak. ‘Maar het is wel een heel treurig signaal voor de ervaren medewerkers die wij in dienst hebben. Het betekent dat we niet meer mee kunnen doen met HH1 in Nijkerk. De directe personele gevolgen hebben we nog niet uitgerekend. Maar dat de ‘race to the bottom’ in de huishoudelijke hulp niet gekeerd wordt door de rechter is nu wel duidelijk. Ik hoop dat deze zaak de ogen in Den Haag doet openen en men gaat inzien dat er geen banen worden gered door de HHT. De subsidie komt nauwelijks tot inzet, en als het al ingezet wordt kunnen er alleen medewerkers mee aan de slag met een contract voor bepaalde tijd onderin de laagste loonschaal.’
‘TSN kon dat zien aankomen en moest haar bedrijfsvoering daarop evenals alle andere bestaande zorgaanbieders zien aan te passen’
Lekker makkelijk praten van zo’n rechter. Wat betekent dat: ‘je bedrijfsvoering aanpassen’? Mensen al in een vroeg stadium ontslaan? Reken maar dat TSN met flexibele contracten werkt, maar dank zij de overheid moet je op een gegeven moment toch echt een vast contract aanbieden. Als je dat dan doet als goed werkgever, en je bindt mensen voor langere tijd aan je, en je geeft ze een fatsoenlijk salaris, dan word j dus gestraft.
En resteert je maar 1 ding: ontslag aanvragen, waarbij de oudere werknemers altijd de dupe zijn. Hulde voor TSN dat ze de strijd aangaan. Uiteraard voor eigen belang, maar ook voor werkgelegenheid van de oudere werknemers. Als werkgever zit je klem tussen de verschillende overheidsorganen die tegenstrijdige zaken van je verwachten. Gemeenten willen voor een dubbeltje op de eerste rang, maar van de wet moet je mensen volgens CAO uitbetalen. Dit is geen houdbaar model.
Ok,
De gemeente betaalt dus alléén het tarief voor JONGE werknemers.
De rechter gaat daarmee akkoord.
Ergo:
TSN wordt dus geforceerd om de OUDE (duurdere) werknemers eruit te gooien.
Is dit echt de bedoeling?