Het verscherpt toezicht betekent dat de Inspectie het komende half jaar aangekondigd en onaangekondigd mee zal kijken bij de zorgverlening in Groningen. De geconstateerde risico’s moeten binnen een half jaar zijn weggewerkt. TSN heeft inmiddels een verbeterplan opgesteld.
Kwaliteit onder de maat
TSN heeft in juli 2011 Thuiszorg Groningen overgenomen. Thuiszorg Groningen verkeerde sinds het faillissement in 2009 in zwaar weer. Het afgelopen jaar heeft TSN eraan gewerkt de organisatie weer gezond te maken en de kwaliteit van het zorgaanbod te verbeteren. Deze inhaalslag is niet snel genoeg gegaan, concludeert de Inspectie. De Inspectie noemt de volgende aandachtspunten: medicatieveiligheid, specialistische handelingen, signalering van potentiële risico’s, omgaan met (bijna) fouten, verdere professionalisering van gebruik van het zorgdossier en het opleiden van medewerkers. In februari heeft de inspectie de locaties Leek en Veendam voor het eerst bezocht. Dit deed de Inspectie als steekproef voor het hele onderdeel Verpleging en Verzorging van TSN Thuiszorg in Groningen. De inspectie oordeelde toen dat de zorg op de genoemde punten beter moest. Hoewel TSN veel verbeteringen heeft doorgevoerd, bleek tijdens een tweede bezoek aan beide vestigingen in september dat de verbetermaatregelen niet snel genoeg resultaat opleverden. Daarom is besloten de Verpleging en Verzorging door TSN Thuiszorg in Groningen het komende half jaar extra in de gaten te houden.
Verbeterplan
TSN heeft begin 2012 al een verbeterplan opgesteld met daarin een mix van concrete maatregelen. Voorbeelden zijn de kwaliteitsdagen voor medewerkers en het opleiden van interne toetsers. TSN heeft ervoor gekozen het Verbeterplan Kwaliteit landelijk in te zetten en niet alleen in Groningen. Hans Kroeze, bestuurder TSN Thuiszorg: ´Hoewel de Inspectie niets over onze andere vestigingen zegt, kan het altijd beter. Daarom zetten we het verbeterplan overal in.´Aan alle medewerkers en cliënten van TSN Thuiszorg in Groningen is een brief gestuurd over het verscherpte toezicht en de maatregelen die TSN treft. Ook andere relaties zijn geïnformeerd.
(Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: IGZ)
Ook gewerkt bij TSN als verpleegkundige en zelf binnen de proeftijd met ontslag gegaan. Als ik dit lees denk ik, heb de juiste beslissing genomen om niet verder met ze in zee te gaan. Leidinggevenden zonder verpleegkundige zorgachtergrond op hbo niveau, (erg belangrijk, een manager moet wel een bepaald hbo denkniveau hebben) Wat ik zag aan ondoordachte acties van leidinggevende schaam je, je diep als professional, geen protocollen, clienten die werden afgebeld met de mededeling dat ze geen zorg kregen omdat er geen personeel was. Inderdaad, een schoonmaakbedrijf mentaliteit. Met schoonmaken kun je dit maken, niet als je met mensen werkt. Verpleegkundigen werd niets gevraagd of het eigenlijk wel kon hoe de zorg gegeven werd. Terwijl die bij uitstek de experts zijn binnen een thuiszorgorganisatie. Verplegend personeel moesten gebruik maken van hun eigen mobiele telefoon onder hun werk. Ze kregen daar geen onkostenvergoeding voor. Ik heb hierover geklaagd tot directieniveau en er werd doodleuk gezegd: nee, je hebt geen recht op onkostenvergoeding terwijl je soms echt situaties had dat je moest bellen naar clienten, collega’s of leidinggevenden, schandalig vond ik dit. Dit was de druppel voor mij en ik besloot voor het einde van mijn proeftijd dat ik met deze organisatie niet verder wil als hoog opgeleidt verpleegkundige. Een organisatie die je niet respecteert en faciliteert kan geen goede zorgorganisatie of werkgever zijn. TSN stevend af op een faillissement als ze zo doorgaan. Het is niet alleen TSN Groningen, ook op andere lokaties is het idemdito dan bovenstaande. Inspectie moet ook op andere lokaties erbovenop zitten. Hoop dat er dan ooit iets verbetert.
Of TSN nou wel een schoonmaak bedrijf is of niet.. het feit ligt er dat er dingen fout gaan.
Tsn kan ook in de verzorging/ verpleging goed werk leveren maar dan moeten ze wel heel wat gaan veranderen.
Max, nee totaal niet, het gaat om de stuctuur van bedrijfsvoering. Een facilitaire dienstverleningsstuctuur is prima in meerdere bedrijfstakken te gebruiken (schoonmaak, catering, beveiliging, detachering etc) . Maar dus niet bij verzorging en verpleging… Daar gaan ze de mist in.
Hennie, bedankt. Timing is echter op excact dezelfde wijze een onderdeel van asito als tsn thuiszorg. Heb mijn punt wel gemaakt nu geloof ik.
Schoonmaak en gespecialiseerde thuiszorg zijn aparte vakken. Schoenmaker blijf bij je leest zou je denken.
Timing is een uitzendbureau.
Bedankt Hennie,
Is timing dan ook een schoonmaakbedrijf?
Zeker max, TSN = Asito
Ik ben zelf werkzaam bij TSN en sinds de overname van TSN gaat er nog steeds van alles mis. En niet alleen de punten die er in het nieuws zijn. Ook kwa roosteren, inplannen enz.
Dus ik ben blij dat het in het nieuws is gekomen, want als medewerker kun je hoog of laag springen, maar er veranderd niks.
Hennie, zou jij aan mij kunnen uitleggen waarom TSN een schoonmaakbedrijf is?
Het is en blijft een schoonmaakbedrijf die zich op de zorgmarkt heeft gestort, dat merk je in alles. Productie is het magische woord.