Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

UMC Utrecht breidt patiëntenportaal uit

Redacteur Zorgvisie
Zorgverleners en gebruikers van het patiëntenportaal van het UMC Utrecht zijn overwegend positief over het gebruik hiervan. Dat is voor het ziekenhuis reden om de functies van het portaal uit te breiden.
PatiëntenportalUMC400.jpg
UMC Utrecht.

In het patiëntenportaal krijgen patiënten online inzicht in hun dossier, kunnen ze een e-consult aanvragen, uitslagen van onderzoeken bekijken en herhaalrecepten aanvragen. Het UMC Utrecht wil de functies nu uitbreiden. Zo wil het ziekenhuis het portaal inzetten voor meer specialismen, het maken van afspraken, wil het videoconsulten integreren en er vragenlijsten voor wetenschappelijk onderzoek op plaatsen. Daarnaast wordt er gewerkt aan een app-versie van het portaal voor op smartphones.

Gebruik patiëntenportaal
Het patiëntenportaal is inmiddels een jaar in gebruik. Het UMC Utrecht ziet dat patiënten het online platform vooral gebruiken om behandelverslagen, uitslagen en afspraken te bekijken. Vooral de mogelijkheid om zich zo goed voor te bereiden op een volgende afspraak vinden patiënten prettig. Daarnaast geven ze aan het belangrijk te vinden om direct uitslagen van onderzoek in te kunnen zien. Het portaal is vooral populair bij jongvolwassenen. Patiënten van 18 tot 30 jaar en ouder dan 70 gebruiken het minder, merkt het ziekenhuis. Vooral vrouwen zijn actief op het online platform. Een kwart van de patiënten van het UMC Utrecht heeft helemaal geen interesse in het portaal.

Angst voor patiëntenportaal
Ook zorgverleners beoordelen het portaal positief, meldt het UMC Utrecht. Hoewel ze eerst bang waren voor de grotere openheid, ervaren ze vooral goede resultaten. Ze merken dat patiënten meer betrokken zijn bij het behandelproces en met concretere vragen op gesprek komen. Ze vinden het ook prettig dat patiënten hen direct kunnen consulteren over een uitslag. In het nieuwste nummer van Zorgvisie ICT lees je alles over het patiëntenportaal in een interview met Janneke Brink en Mirjam van Velthuizen. ‘Dit is de zorg van de toekomst.’

Dossier E-health
E-health is het gebruik van technologie ter ondersteuning of verbetering van de gezondheid en de gezondheidszorg. Patiënten en cliënten zijn dankzij e-health in staat om regie te nemen over hun gezondheid. Zelfmanagement staat bij zorginstellingen hoog op de agenda.
Lees meer>>

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.