Joop de Ram van de Klientenraad legt uit dat cliënten worden gebeld met de boodschap dat hun indicatie ook telefonisch afgehandeld kan worden. ‘Wat steekt is dat het tijdens de behandeling in de Tweede Kamer of in de gemeenteraad gaat over de keukentafel, maar dat dit gesprek in de praktijk dus telefonisch wordt afgehandeld. Noem het dan geen keukentafelgesprek.’ Het telefonisch voeren van een keukentafelgesprek en op basis daarvan indiceren heeft direct effect op het vertrouwen van burgers in besluitvormingsprocessen, vindt De Ram. ‘Dat is jammer. Men verwacht iemand van een buurtteam die een gesprek voert over andere manieren van zorg en hulp. Politici tonen hun sociale gezicht in het debat en scheppen prachtige theoretische kaders, maar de realiteit is dat de overheid het laat afweten. Dat belooft weinig goeds voor de toekomst.’
Misverstand
Volgens de gemeente Utrecht gaat het om een misverstand. ‘Keukentafelgesprekken worden gevoerd als mensen meerdere problemen hebben in allerlei leefdomeinen. Keukentafelgesprekken voor een indicatie voor huishoudelijke hulp zijn inderdaad niet nodig. Dat is overzichtelijk en kan in een eenvoudig telefoongesprek’, aldus een woordvoerder. ‘We willen echt iedereen spreken en als dat niet lukt, gaan we langs. We kondigen dat van tevoren aan en geven aan dat er een zoon of dochter bij aanwezig mag zijn. In maximaal een uur wordt de hulpvraag inzichtelijk gemaakt. Als het nodig is, gaan we op bezoek. Afspraken mislukken zelden, we ontvangen daar geen klachten over.’
Klachten over de aanbesteding
Naast klachten over telefonische afhandeling, vertelt De Ram op de website van Binnenlands Bestuur over andere zaken die mis gaan.