Veel verwarring bij nieuwe zorginkoop Wlz

Zorgaanbieders hebben moeite om zorgplannen SMART te formuleren en vinden andere verwachtingen van de zorgkantoren bij de nieuw zorginkoop voor volgend jaar ook ingewikkeld. Dat blijkt uit de recent gepubliceerde evaluatie 'Ervaringen met het dialoogmodel in de contractering langdurige zorg 2016'. De nieuwe manier waarop zorgkantoren voor 2016 zorg hebben ingekocht heeft daarom veel tijd en overleg gekost.
contract300.jpeg

In opdracht van Zorgverzekeraars Nederland (ZN) heeft BMC de nieuwe manier waarop zorgkantoren langdurige zorg voor 2016 inkopen geëvalueerd. Het nieuwe ‘dialoogmodel’ is voor het eerst dit jaar toegepast en behelst dat niet strakke inkoopdocumenten leidend zijn, maar onderlinge kwaliteitsafspraken tussen inkoper en aanbieder. Het meetbaar maken van deze afspraken blijkt vooralsnog een uitdaging.

Dialoogmodel
Hoewel de onderzoekers melden dat zorgaanbieders, cliëntenraden en zorgkantoren positief zijn over het nieuwe ‘dialoogmodel’, zijn er ook nog veel onduidelijkheden. Inkopen op basis van een dialoog tussen aanbieder en zorgkantoor in plaats van op basis van vaste inkoopdocumenten, blijkt niet zo eenvoudig. Zo voldoen

0
16

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.