Verpleeghuizen boycotten IGZ-uitvraag

Verpleeghuizen sturen niet langer kwaliteitsinformatie op naar de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Ze hebben bezwaar tegen de kwaliteitsindicatoren en vinden dat de informatie verkeerd wordt gebruikt.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Afvinklijst_Fotolia_62112799_Subscription_450.jpg
Verpleeghuizen willen af van afvinklijstjes. - Foto: Fotolia

Verpleeghuizen schorten de medewerking aan de uitvraag van de IGZ voorlopig op. Dat hebben de bestuurders van verpleeghuizen vorige week besloten op een extra ledenvergadering van brancheorganisatie ActiZ. Ze hebben bezwaar tegen de gebruikte kwaliteitsindicatoren. Die leiden tot afvinklijstjes en ranking van verpleeghuizen die geen goed beeld geven van de werkelijke kwaliteit van zorg.

Voorbij de afvinklijstjes
ActiZ laat in een reactie weten af te willen van de afvinklijstjes van de IGZ. ‘Kwaliteit komt tot stand in het contact tussen zorgprofessionals en cliënten. Dat zal in het nieuwe kwaliteitskader ook een belangrijke rol spelen’, aldus een ActiZ-woordvoerder. ‘Met

1
74

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een proefmaand af en lees al onze premium artikelen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

1 REACTIE

  1. Het verbaast me dat het bestuur en de branche nu weer zoveel tijd en energie verloren laat gaan met kissebissen over de lijstjes van de IGZ.
    Volgens mij gaat het om het feit dat basale methodische zorg niet op orde is.
    Wellicht door een combinatie van verschillende factoren. Ik noem er een paar:
    – Scheve verhouding inzet personeel in relatie tot indicaties en zorgzwaarte zorg, waardoor initieel randvoorwaarde ontbreekt. Wanneer er maar 30 of 40% personeel is zijn deze mensen aan het overleven en kunnen ze onmogelijk deugdelijk verantwoorden zoals op school geleerd.
    – Verwaarlozing van het methodische fundament Wie is de mens die ik verzorg? Waarom en Waartoe verleen ik welke zorg binnen welke termijn en met welke middelen en maatregelen soms. We werken met mensen, niet met planten die je af en toe water geeft.
    – Reactief management door ontbreken methodische visie en gerichte aandacht voor de context van de klant en de samenleving. Gaat ten diepste om een interesse kwestie.
    – Daardoor verkeerde focus op diensten, activiteiten en handelingen en losse protocollen.
    De IGZ maakt er 'gehakt' van. En terecht. verzorging en verpleging is een roeping maar ook een vak dat deugdelijk moet worden uitgevoerd, inclusief randvoorwaarden.
    Bestuurders kunnen beter 'als een haas' aan de slag gaan met een fundamentele herorientatie op de werkvloer en daarmee de IGZ overtuigen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.