Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties18

Viva wil loon van 650 medewerkers verlagen

De Haarlemse thuiszorgorganisatie Viva Zorggroep heeft aangekondigd het uurloon van 650 medewerkers met meer dan twee euro te willen verlagen. De zorgorganisatie zegt deze keuze te moeten maken om in Haarlem en IJmond huishoudelijke hulp te kunnen blijven leveren.
Viva wil loon van 650 medewerkers verlagen

Tijdens een medewerkersbijeenkomst begin januari heeft Viva bekendgemaakt dat 650 huishoudelijke medewerkers van de in totaal 1500 medewerkers waarschijnlijk een schaal teruggeplaatst zullen worden. Clustermanager Ron Dekker, verantwoordelijk voor de dienst huishoudelijke hulp bij Viva, zegt dat zijn organisatie geen andere keus heeft. “Het tarief in Haarlem en in het gebied IJmond is zo laag dat wij met onze hoger opgeleide medewerkers niet langer kunnen concurreren met de lager geschoolde krachten die de andere partijen inzetten. Dat zijn voornamelijk aanbieders met een schoonmaakachtergrond.”

Compensatie

Dekker geeft aan dat de loonsverlaging nog niet definitief is. “We zijn nog in gesprek met de gemeente Haarlem. We proberen compensatie te krijgen voor onze duurdere medewerkers omdat wij wijkgericht werken. Hierover zal komende week uitsluitsel komen.”

Europees aanbesteed

Woordvoerder Edwin Bakker van de gemeente Haarlem vertelt dat de aanbesteding voor de thuiszorg in de regio in 2009 plaatsvond. “Toen heeft een aantal gemeenten gezamenlijk Europees aanbesteed en hebben wij tarieven in het bestek opgenomen die in 2008 door PwC landelijk zijn geadviseerd. Omdat we in de selectie kwaliteit voorop hebben gesteld is niet gekozen voor een minimumtarief, maar voor een bandbreedte. Voor lichthuishoudelijke zorg varieert ons tarief tussen 20,35 euro en 22,35 euro.”

Gemeente is verbaasd

De woordvoerder zegt niets te weten van eventuele compensatie voor Viva Zorggroep. “Het zou juridisch en financieel veel problemen opleveren als we nu in strijd met de aanbesteding een partij extra geld zouden bieden boven op het bedrag dat we in het bestek hebben afgesproken. Maar Viva is een gecontracteerde partij en dus zal de gemeente in gesprek blijven. Overigens verbaast het ons dat de zorgorganisatie een ruim jaar na de aanbesteding met dit bericht komt.”

Thuishulp

Clustermanager Dekker van Viva Zorggroep geeft aan dat de Ondernemingsraad en de vakbonden op de hoogte zijn van de salarisdaling en in principe begrip hebben voor de positie van de zorgaanbieder. “We kunnen deze activiteit niet afstoten omdat de thuishulp toch de zorgverlener is die het eerste bij een klant binnen is. Dat kunnen we niet opgeven.” (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)

Lees meer:

Viva Zorggroep stopt met ondersteuning

Overgenomen Wmo-personeel behoudt loon

Vakbond eist meer loon voor zorgmedewerkers

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

18 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Directeur Dekker (een voormalige zeeman) is via een schoonmaakbedrijf bij Viva! terecht gekomen. Kennelijk al met de bedoeling om de thuisverzorgsters al -via functie thuishulp- in een schoonmaakfunctie te drukken, Ik pleit de overheid niet vrij, maar Viva is bewust dit pad in geslagen met de bedoeling de concurrentie te glad af te zijn.

  3. ik vraag mij alleen of dit zo maar kan als je het mij vraagt dan gaat deze via de WMO volgens mij niet ik vindt dat men niet aan de lonen mogen komen laat de direkteur dan maar flink inleveren maar nee daar mag men niet aan komen oeps dat kan en mag toch niet blijf dan ook van de lonen v-d personeel af!!!af.pas op zwartwerkers!dat komt er van..

  4. Het uurloon van verzorgenden van een bedrijf dat nota bene Viva heet gaat met 2 euro gekort worden? Prettig geregeld. Dit mag dus allemaal gewoon, lak aan CAO’s en wettelijke regelingen. Zo komen er duizenden op de baantjes af, zwaar werk slecht betaald dat is het ideaalbeeld in Nederland anno 2011. Als we de zaken eens even goed doorrekenen, zullen we zien dat de salarissen van uitvoerenden best omhoog kunnen en dat de rest van de overheadkosten op de helling moet. De instelling krijgt geld per patiënt en per handeling, niet per leasebak en per topsalaris. Snoeien doe je aan de bovenkant, door het topzwaar zijn groeit alles scheef. Een boom snoeien bij de wortels??? Echt nog nooit van gehoord.

  5. We kunnen deze activiteit niet afstoten omdat de thuishulp toch de zorgverlener is die het eerste bij een klant binnen is.
    Je geeft al aan dat je op deze manier de verpleging en verzorgingsclienten binnenhaalt
    Dan allemaal korten en niet een groep
    Dat is solariditeit
    Van hoog tot laag

  6. Hallo allemaal de schuld van zorginstellingen schrijf maar laag in dan krijg ik de opdracht.
    Niemand keek naar kostprijs. En ja een ambtenaar kijkt nu eenmaal naar prijs en niet naar kwkwaliteit. Moraal management schreef in op de WMO.
    Dus als je al salaris kort begin dan in de top en vervolgens alle medewerkers – € 2,==

  7. @ bezorgde. Helaas zit er een groot verschil tussen wat de medewerker krijgt en wat “de baas” moet betalen. Een medewerker op FWG 15 krijgt bruto circa € 12. Tel daarbij op circa 35 % werkgeverslasten (vakantiegeld, eindejaars, pensioenen, WW, etc) en minimaal 20 % niet declarabele uren (vakantie, ziek, scholing) die de werkgever wel moet betalen. En voila, een uur HV kost al € 20,25 per uur aan salaris. Als je vervolgens ook nog een organisatie moet betalen dan is € 22 echt niet genoeg, zelfs als je een hele lage overhead hebt. Het is een schande, maar met name van de kant van de gemeenten die denken dat € 22 voldoende tarief is. Met medewerkers op FWG 15 niveau kan dat nooit uit.

  8. Ja jullie zijn de volgende daar kan ook nog wel iets af,het is een grote schande,zo wordt de zorg ook in deze dicipline ook langzaam afgebroken,Ik kan het niet anders zien als hoe minder zorg hoe eerder ben je er vanaf het probleem lost zich vanzelf op,zo wordt er denk ik gedacht door Zorgverleningsinstanties.Leuk he die marktwerking. sterkte allen een zorgverlener.

  9. Nogmaals een bewijs dat marktwerking in de zorg een verkeerde ontwikkeling is. Uiteindelijk zijn de cliënten en de harwerkende, goed opgeleide huishoudelijke medewerkers de klos. Kwaliteit van de huishoudelijke hulp gaat omlaag bij huishoudelijke hulp draait het niet alleen om schoonmaken maar betreft ook andere aspecten zoals signaleren van potentiële problemen etc.. Over uitholling gesproken.
    Het wordt eens tijd dat er een gedegen onderzoek komt naar de effecten van marktwerking op de zorg.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.