Ziekenhuizen laten kansen liggen met hun website

De websites van 87 Nederlandse ziekenhuizen zijn onderzocht door Digitaal bureau E-sites. De sites zijn beoordeeld op toegankelijkheid, privacy & security, performance, SEO, mobielvriendelijkheid, usability en zoekfunctie. De resultaten liggen ver uiteen.
computer300.jpg

Zorgconsumenten zoeken actief naar informatie over behandelingen op websites van ziekenhuizen. Daarom heeft een panel van developers en SEO- (vindbaarheid) deskundigen ziekenhuiswebsites onderzocht op cruciale punten. Daan Jansen, digital health consultant bij E-sites: ‘Qua online communicatie, vindbaarheid en veiligheid blijkt dat er nog flinke slagen te maken zijn. Het onderzoek biedt een nulpunt op basis waarvan we eenzelfde onderzoek in de toekomst kunnen herhalen. Onze intentie is om kansen inzichtelijk te maken.’

Bescherming gegevens
Met name de mogelijkheid om contact te hebben via de site moet veel beter opgepakt worden, vindt Jansen. ‘Daadwerkelijk contact tussen ziekenhuizen en zorgconsumenten lijkt online nog ver weg. De websites fungeren veelal als uithangbord op dit moment, een goede informatiedrager. Er wordt nog te weinig op de behoeften van de websitebezoeker geanticipeerd. Ook in de technische basis kunnen dingen beter. Voor het faciliteren van goede vindbaarheid in zoekmachines, maar bijvoorbeeld ook voor een goede bescherming van privacygevoelige informatie, is de juiste technische kennis essentieel. We zien dat lang niet alle websites optimaal zijn ingericht om op de verschillende vlakken goed te presteren. Best zonde. En op het vlak van veiligheid zelfs gevaarlijk, in die zin dat er hoge boetes in de lucht hangen. Er wordt niet in alle gevallen voldaan aan privacy- en veiligheidseisen.’

Vijf sterren
Een van de resultaten geeft inzicht op het gebied van privacy & security. Hier valt nog veel te verbeteren. Maar liefst zeven ziekenhuizen kregen op dit onderdeel geen enkele ster (van de vijf). Vijftien instellingen kregen slechts één ster en veertien instellingen slechts twee sterren. Maar zes instellingen konden aanspraak maken op het maximale van vijf steren op dit onderdeel. ‘Onder de slechts scorende ziekenhuizen is het bij sommige zo slecht gesteld dat ze zelfs een boeten riskeren’, zegt Jansen.

Albert Schweitzer
Een ander inzicht is dat de overstap naar mobiel internet nog lang niet door ieder ziekenhuis is gemaakt. Uit de analyse blijkt dat 51 van de 87 websites geoptimaliseerd zijn voor mobiel internet op de smartphone of tablet. Hiervan zijn 41 responsive en 10 mobile websites. Dat betekent dat 36 websites nog niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik. Een opvallende uitkomst is bovendien dat vier sites nog gebruikmaken van Flash, een techniek die op veel smartphones en tablets niet ondersteund wordt. Op dit onderdeel zijn duidelijk hoogvliegers aan te wijzen: het Albert Schweitzer Ziekenhuis scoort het allerbeste met op elk subonderdeel vijf sterren.
Lees het rapport met alle resultaten.

Dossier Innovatie in de zorg
Innovatie is nodig om kwaliteit en betaalbaarheid van zorg te garanderen. In dit dossier: nieuws, blogs en achtergronden over zorginnovatie.

1 REACTIE

  1. Misleidende conclusie over het ASZ! Ze scoren daar op het onderdeel 'Mobiel' 5 sterren. Maar in de uitslagen zie ik dat dit ook geldt voor Havenziekenhuis, Maasstadziekenhuis, Jeroen Bosch Ziekenhuis, Slingeland, Vicurie, Zuyderland, etc… Waarschijnlijk wordt bedoeld dat er binnen 'Mobiel' subonderdelen zijn waar ASZ goed op scoort maar over de totale uitslag genomen klinken de verschillen me minimaal in de oren. Ik begrijp dat je als schrijver naar een voorbeeld wil kunnen wijzen, maar kijkend naar de uitgedeelde sterren zie ik geen enkele uitschieter. Of misschien zijn er binnen andere onderdelen ook wel uitschieters bekend die nu niet worden vermeld?

Geef je reactie

Vul een reactie in!
Vul hier je naam in