WeTalk zet gebaren om in taal

Of ze een manier konden vinden om de gebaren van hun zoon, die door dystonie niet kan praten, om te zetten in taal. Met die vraag klopten de ouders van de 20-jarige Thomas Hofmeester aan bij de minor Zorgtechnologie aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA). De studenten bedachten een oplossing.
AI400.jpg

Vanwege de neurologische aandoening dystonie is Thomas halfzijdig verlamd en heeft hij regelmatig spasmen. Hij kan goed verstaan wat mensen tegen hem zeggen, maar het is voor hem onmogelijk om terug te praten. Met gebaren kan hij toch een aantal dingen duidelijk maken, maar volgens zijn ouders zou hij graag af en toe een gesprek aangaan met voorbijgangers.

Werking WeTalk
Vier studenten van de minor Zorgtechnologie bedachten een manier om dit mogelijk te maken. Samen ontwikkelden ze de WeTalk, een sensor die reageert op beweging van Thomas. De sensor is verbonden met een minicomputer die vertaalt wat hij wil zeggen. Als Thomas een beweging maakt, herkent de WeTalk die, waarna er een spraakmemo wordt opgesteld. ‘Als Thomas bijvoorbeeld ‘nee’ wil zeggen, doet hij zijn hand achter zijn hoofd’, legt Hadid Hotaki, een van de bedenkers, uit. ‘Als hij met zijn vinger naar zijn borstkas wijst, wil hij zich voorstellen. We hebben de WeTalk zo ingesteld dat hij de gebaren die Thomas maakt herkent en kan vertalen.’ Als Thomas gebruikmaakt van de WeTalk en naar zijn borstkas wijst, verschijnt er op het scherm de tekst: ‘Hallo, ik ben Thomas, stel mij gesloten vragen’. Hotaki: ‘Tot nu toe kan hij zich alleen nog voorstellen en vragen met ‘ja’ of ‘nee’ beantwoorden. Maar we zijn nog verder aan het onderzoeken wat er nog meer mogelijk is.’

Verdere uitwerking WeTalk
De studenten werken de WeTalk nu verder uit, gebaseerd op Thomas. Uiteindelijk hopen ze het apparaat op de markt te brengen, zodat ook andere mensen met een soortgelijke beperking er gebruik van kunnen maken. ‘We richten ons op mensen met een grove motoriek die niet op een andere manier kunnen communiceren. Maar dat maakt het nog wel een uitdaging, want elke persoon heeft zijn eigen gebaren’, legt Hotaki uit. ‘Alleen al ‘ja’ en ‘nee’ is voor veel mensen verschillend. We willen de WeTalk daarom op elke gebruiker persoonlijk aanpassen. Daarmee leveren we echt maatwerk. Dat kost misschien wat meer tijd en geld, maar dan leveren we wel iets dat echt goed werkt voor een persoon.’ Hoeveel de WeTalk kost, is nog niet bekend, maar de studenten willen ervoor zorgen dat de prijs niet te hoog wordt. ‘De doelgroep heeft vaak al hoge zorgkosten en we willen mensen echt graag helpen communiceren. Dus we proberen om de prijs zo laag mogelijk te houden.’ 

Dossier E-health
E-health is het gebruik van technologie ter ondersteuning of verbetering van de gezondheid en de gezondheidszorg. Lees hier de uitlegpagina E-health. Patiënten en cliënten zijn dankzij e-health in staat om regie te nemen over hun gezondheid. Zelfmanagement staat bij zorginstellingen hoog op de agenda. Berichten in het dossier gaan bijvoorbeeld over implementatie en bekostiging, videocontact met thuiszorgmedewerkers, telemonitoring van patiënten met chronische aandoeningen, preventie met behulp van technologie maar ook hoe zorgpersoneel werkt met e-health.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.