In het voorstel worden instellingen verplicht alle stakeholders zoals cliënten en personeel te betrekken bij het voornemen tot fusie. Hierdoor wordt een fusie van veel meer kanten beoordeeld en bekeken, waardoor zorginstellingen ook tot de conclusie kunnen komen dat het misschien beter is niet te fuseren. Aanleiding voor deze wet zijn vele fusies waarbij het discutabel is of de zorg er zoveel beter van is geworden.
Concentratie-effectrapportage
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) krijgt met het voorstel een controlerende functie. Zij bekijken de verplichte concentratie-effectrapportage die de fusiepartijen ter voorbereiding op moeten stellen. In deze rapportage moet staan wat de doelstellingen en redenen zijn voor de concentratie, structuur van de nieuwe organisatie, verwachte financiële gevolgen en gevolgen voor de cliënt. De redenering van Schippers is dat zorgpartijen dankzij het rapport beter gaan nadenken en transparanter zijn over de fusie. Bijkomend voordeel is dat cliënten en personeel niet alleen onderdeel zijn, maar ook betrokken worden bij de fusie.
Kritiek Raad van State
De Raad van State uitte eind maart nog wel kritiek op de verplichte rapportage. Volgens de raad was het schrijven van dit rapport een onmogelijke opdracht omdat onduidelijk is welke criteria gebruikt moesten worden. Zonder duidelijke criteria kunnen zorgorganisaties ook niet oordelen of de zorg in gevaar is, aldus de raad. In reactie daarop is het wetsvoorstel aangepast. Zorgorganisaties moeten nog wel de kwaliteitsgevolgen bespreken maar de NZa zal deze aspecten niet meer meenemen bij de beantwoording of de fusie door mag gaan. Zodoende controleert de NZa enkel nog of het personeel en de cliënten voldoende zijn geraadpleegd en of de beschikbaarheid van ambulancezorg, spoedeisende hulp, acute verloskunde en crisisopvang ggz niet in gevaar komen.
Opsplitsingsbevoegdheid
Als het wetsvoorstel aangenomen wordt, krijgt de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) de bevoegdheid tot opsplitsing van gefuseerde zorgaanbieders. De ingrijpende bevoegdheid komt volgens Schippers voort uit de slechte zorgverlening bij sommige grote zorgconglomeraten. Schippers voegt toe dat het om ‘sommige’ gaat en dat een grote zorgorganisatie niet per se slechte zorg levert. De opsplitsingsbevoegdheid zorgt er in die zin voor dat de organisatiestructuur gewijzigd kan worden indien de structuur de oorzaak is voor de ondermaatse kwaliteit. Dit gebeurt alleen als geen andere middelen mogelijk zijn om de kwaliteit te verbeteren, benadrukt Schippers.
Behandeling wetsvoorstel
In overleg met de vaste Kamercommissie van VWS is afgesproken wetsvoorstellen en notities die zich in een vergevorderd stadium van voorbereiding bevinden ook in deze demissionaire periode in te dienen. Het al dan niet behandelen van het wetsvoorstel is aan de Tweede Kamer.
(Zorgvisie/ICT – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: ANP )
Lees ook:
NZa claimt rol in fusietoets
Fusie Emergis en Parnassia Bavo Groep van de baan
Schenk: ‘Fusieplan Emergis onvoldoende onderbouwd’
Verlies geboortezorg bedreigt fusie Sionsberg
Weblog: Strenge fusietoets
Maar client, hoe kan u dat nou toch denken, geld en macht grabbelen en misbruiken is bij mensen van alle tijden!
Overigens is de minister bezig met mosterd na de maaltijd, alles is al gefuseerd omdat het management dat nu eenmaal wilde, of het zinnig is is nooit bewezen maar ja, je moet jezelf toch bezig houden als je niets nuttigs te doen hebt of niet wilt doen.
Hans, nog even en de zakkenvullende Old boys network generatie is niet meer!
Beste minister Schippers, hoe past deze toenemende overbodige regeldrukte bij markwerking en het streven naar vermindering van de administratieve lastendruk? Gaat u nu ook zorgverzekeraars opsplitsen? Kunnen we ook het samenvoegen aan ministeries en het verzelfstandigen van overheidsorganen toesten aan deze criteria? Hoeveeel extra ambtenaren gaan deze rapportages bestuderen? En dat allemaal, omdat enkele raden van toezicht met daarin vooraanstaande ex-politici, hebben zitten gapen op hun lauwwarme broeierige pluche!