Wie betaalt het vervoer van verwarde personen?

Er moet een financiering komen voor het vervoer van verwarde personen. Zorgverzekeraars zouden dit moeten contracteren, maar die aarzelen nog.
Ambulance en crisisdienstauto
Ambulance en crisisdienstauto

Minister Schippers heeft hierover een rapport naar de Tweede Kamer gestuurd. 

Wal en schip
Het advies, dat is opgesteld door SiRM, beschrijft verschillende vormen van vervoer, zowel in acute- als in subacute situaties. Doel is om in iedere regio 24/7 passende zorg en vervoer voor personen met verward gedrag te bieden. Nu dreigen mensen tussen wal en schip te vallen. VWS zal keuzes moeten maken over de wettelijke verankering en de bekostiging ervan.

Vermiste personen
Tot nu toe maken ggz-instellingen afspraken met aanbieders van vervoer voor de cliënten uit hun instelling. Maar instellingen zijn huiverig, omdat de vervoerskosten zo hoog oplopen dat het totaal niet meer wordt gedekt door de reguliere dbc’s. Aparte financiering voor vervoer van vermiste personen terug naar de instelling is er niet. Vooral het vervoer van mensen met een rechterlijke machtiging die zich niet aan de voorwaarden hebben gehouden, kan tot hoge kosten leiden. SiRM adviseert de instellingen met de zorgverzekeraars afspraken te maken op basis van aantallen en kosten. Perverse prikkels die het onterecht inzetten van ambulancezorg aantrekkelijk maken, moeten volgens SiRM worden weg genomen.  

Zorgverzekeraars
Zorgverzekeraars vinden het advies om het vervoer met psychiatrische hulpverlening te contracteren nog te voorbarig. Voordat dergelijke uitspraken over de inkoop gedaan kunnen worden, wil ZN eerst meer duidelijkheid over de wettelijke aanspraak op dit vervoer. ZN wil ook weten in welke mate dit advies overlapt met de aanspraken in het kader van het ambulancevervoer en het GGz vervoer. Evenmin is de rol van gemeenten helder genoeg.

GGZ Nederland
GGZ Nederland is blij met de gedegen analyse en ziet in het voorlopige model duidelijke handvatten voor de verschillende partijen om in de regio’s pilots te ontwikkelen voor passend vervoer. In alle regio’s worden al afspraken gemaakt om het vervoer van mensen met verward gedrag niet meer door de politie te laten uitvoeren. Deze afspraken vinden plaats tussen de ambulancezorg, zorgverzekeraars, gemeenten, politie en ggz aanbieders. Het betreft vooral de groep mensen waar geen ambulancezorg voor is geïndiceerd en dat niet onder de Tijdelijke Wet Ambulancezorg valt.

Politie
Met de Nationale Politie zijn in 2012 afspraken gemaakt en in regionale convenanten vastgelegd over vermiste cliënten. In de praktijk vindt het inkopen van vervoer door zelfstandige vervoerders met specialiteit psychiatrische begeleiding al wel plaats maar vormt de financiering vaak een belemmering. De prijs is onder meer afhankelijk van de vervoerder, duur van de rit, tijdstip.  Voor ggz- aanbieders die veel mensen met een rechterlijke machtiging behandelen, kan dit niet uit. GGZ Nederland gaat nog in gesprek met de zorgverzekeraars over afspraken hierover.

Dossier geestelijke gezondheidszorg
Dossier met nieuws, opinie en achtergrond over de geestelijke gezondheidszorg (ggz). De artikelen gaan onder andere over de diverse zorgorganisaties, beddenreductie, e-health in en bekostiging van de ggz.
Lees meer >>

Dossier Zorginkoop
Zorgverzekeraars kopen zorg in bij zorgaanbieders. De contractonderhandelingen verlopen niet altijd even gemakkelijk. Hoe het de partijen vergaat, leest u in het dossier Zorginkoop.
Lees meer >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.