WNT-2 ongeschikt voor topbestuurder

De eerste uitzondering op de WNT-2 is al direct een feit. Margriet Schneider, bestuursvoorzitter van het UMC Utrecht, mag het maximale bestuurdersinkomen per 2016 overschrijden. Dat blijkt uit een brief die minister Plasterk naar de Kamer heeft gestuurd.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Minister Plasterk
Minister Plasterk - Foto: BZK

De raad van toezicht van het UMC Utrecht vroeg de ministers Schippers en Plasterk of er een uitzondering gemaakt kon worden voor de aanstelling van Schneider als bestuursvoorzitter van het academische ziekenhuis. Het toezicht wilde een uitzondering omdat tijdens de zoektocht naar een nieuwe bestuursvoorzitter geen gekwalificeerde medische specialist beschikbaar bleek voor de invulling van de functie van voorzitter raad van bestuur binnen de WNT-2. Het umcu zocht nadrukkelijk naar een medisch specialist van topniveau met wetenschappelijke kwalificaties en bestuurlijke ervaring in een academische context. De ministers zijn akkoord gegaan waardoor Schneider ‘in aanmerking blijft komen voor het bezoldigingsmaximum zoals

10
159

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een proefmaand af en lees al onze premium artikelen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

10 REACTIES

  1. Blijkbaar wil de overheid meer vrouwen aan de top 🙂 want Femke de Vries (AFM – voorheen DNB) ging Margriet Schneiders al voor. Ook voor Femke de Vries was er al "in overeenstemming met het gevoelen van de Ministerraad" afgeweken van de maximale WNT norm.

  2. Lees alle reacties
  3. Kwartje van Kok, Zalmnorm ( dat is inmiddels 500.000 bij de staatsbank ABN), Balkenende norm ( wat verdiend die inmiddels ). van Boxtel bij Menzis…. Politici regelen het altijd uitstekend voor zichzelf.
    Laten we eerst eens afspreken bij wet dat er een verbod komt voor politici om ooit bij een bank of zorg schadeverzekeraar te gaan werken!

  4. Zullen we een winterhulpactie starten en de opbrengsten van het Glazen huis voortaan voor altijd naar de topbestuurders in de zorg storten? Ik kan er niet meer tegen zulke hartverscheurende ellende te moeten lezen. Als we allemaal solidair zijn kunnen we er nog een aantal van een gruwelijke hongerdood redden,geeft allen!

  5. 179.000 euro topbestuurder in loondienst dat lijkt mij een gigantisch salaris. Menig vrijgevestigde specilaiste haalt dir bedrag niet eens meer als bruto omzet door alle budget beperkingen door zorgverzekeraars hiertoe gestimuleerd door ons moderne triokartel: minister nza zv. Zijn dat dan kneuzen?
    Neen dat zijn de oprecht gemotiveerden!!

  6. Schneider, Plasterk en Schippers mogen zich diep schamen!
    'De eerste uitzondering op de WNT-2 is al direct een feit. Margriet Schneider, bestuursvoorzitter van het UMC Utrecht, mag het maximale bestuurdersinkomen per 2016 overschrijden. Dat blijkt uit een brief die minister Plasterk naar de Kamer heeft gestuurd.
    De raad van toezicht van het UMC Utrecht vroeg de ministers Schippers en Plasterk of er een uitzondering gemaakt kon worden voor de aanstelling van Schneider als bestuursvoorzitter van het academische ziekenhuis'.

  7. Hoewel politici zich na een ambtsperiode in de politiek ook wel laten wegkopen zijn er nog steeds tallozen die jaren in de kamer werken voor het 'schijntje' van WNT-2 of minder. En zijn dat kneuzen? Volgens mij kiezen deze mensen, getalenteerd en al voor een maatschappelijke missie, zoals ook in de sector onderwijs en zorg. Overigens wordt nogal eens vergeten dat private ondernemingen ook een stap terug doen in tijden van crisis (daar geldt de commerciele correctie). En in de zorg zien we het omgekeerde effect; instellingen verliezen (om allerlei soms ook legitieme redenen) terrein en bestuurders gaan meer verdienen of komen hier voor op…

  8. Onbehoorlijk bestuur van Plasterk enerzijds en een zeker gebrek aan 'reflectief maatschappelijk vermogen' van Schneider anderzijds. Ik kan er niets anders van maken. De overheid 'buigt' voor argumenten die buiten het wettelijk kader van de WNT liggen, waarmee zij mogelijk zelfs een (juridisch?) precedent heeft gecreëerd voor andere uitzonderingen. Wat mij betreft een goede aanleiding om de gehele WNT overboord te gooien en met spoed in te zetten op een verantwoorde regeling waarbij het kader voor salariëring weer daar ligt waar zij behoort; bij de Raden van Toezicht, mogelijk daarin geconsulteerd door de OR en cliëntenraden!.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.