De overgrote meerderheid van 93 procent van werknemers in de zorgsector denken dat de klantgerichtheid beter kan. Desalniettemin zeggen zorgmedewerkers de klantgerichtheid van hun eigen organisatie gemiddeld met een 7,3 te waarderen. Dat blijkt uit een onderzoek van een bureau voor tevredenheidonderzoek, Integron. Het bedrijf ondervraagde maart dit jaar 4400 werkende mensen in elf economische sectoren. Zorgwerknemers zijn vooral negatief over kwesties als snel reageren op vragen, verhelpen van klachten en beschikbaarheid van middelen om klanten goed te helpen.
Klantvriendelijkheid zorg
Het gegeven dat werknemers de eigen organisatie wel klantvriendelijk vinden maar de sector niet, strookt volgens Integron-directeur Stephan van Gelder met het algemene beeld. “Drie op de vier werknemers in Nederland vinden dat organisaties een te rooskleurig beeld hebben van hun klantgerichtheid. Het feit dat in de zorgsector slechts 49 procent van de medewerkers zijn eigen organisatie zonder bedenkingen zou aanbevelen bij relaties of vrienden, moet werkgevers op scherp zetten. De relatief hoge waardering voor de eigen prestaties toont aan dat men zich nog weinig bewust is van de grote verbetermogelijkheden die er nog liggen. Met dit onderzoek hopen we een bijdrage te leveren aan die bewustwording.”
Klantonderzoek
Op het gebied van klantonderzoek is de zorg actiever dan de meeste andere sectoren. Onderzoek naar behoeften van klanten blijkt bij 72 procent van de organisaties in deze sector plaats te vinden. Organisaties die zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek doen, scoren aanzienlijk hoger op de tevredenheid over de klantgerichtheid. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen)
Lees ook:
Nederlanders vinden zorg niet klantvriendelijk
Brainstorm over klantbeleving op ‘Vergezichten’
Zorgaanbieders moeten wensen cliënt vastleggen
Internetvragenlijst goede klanttevredenhiedsmeter