Zorgaanbieders positief over nieuw zorginkoopbeleid Wlz

Zorgaanbieders reageren positief op het maandag uitgelekte nieuwe inkoopbeleid voor de langdurige zorg. Brancheorganisatie ActiZ is blij dat er een volgende stap wordt gezet in het cliëntvolgend maken van de zorgfinanciering. De Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) heeft moeite met het feit dat de basistarieven door zorgkantoren verschillend kunnen worden toegepast.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Zorgaanbieders positief over nieuw zorginkoopbeleid Wlz
Foto: RGBSTOCK/SANJA GJENERO

De grote lijnen van het nieuwe inkoopproces voor de Wet langdurige zorg (Wlz) dat in juni van start zal gaan, zijn deze week bekend geworden. Er zal voortaan worden ingekocht op basis van verbeterafspraken tussen aanbieders en zorgkantoren. ‘Wij zien het als heel positief dat zorgkantoren het gesprek aangaan met de zorgaanbieder en dat de keuze van de cliënt meer wordt gerespecteerd. Dat is een stap richting volledige cliëntvolgende bekostiging’, zegt woordvoerder Bernadet Naber van brancheorganisatie ActiZ. ‘Nu is het nog zo dat je als klant wordt verteld in welke zorglocatie nog een plekje vrij is. Met dit model ontstaan

4
34

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement. Al voor de prijs van 1 kop koffie per week (2,50 euro) kunt u onze premiumartikelen lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

4 REACTIES

  1. Extramurale zorgaanbieders willen graag in gesprek met Zorgkantoren. Daarnaast moeten zij ook in gesprek met Zorgverzekeraars en Gemeenten. Al deze partijen hebben zo hun eigen visie, wensen en eisen. De gespreksdichtheid neemt grote vormen aan, de bureaucratie die daarvan het gevolg is ook.   

  2. Lees alle reacties
  3. ‘In het nieuwe inkoopbeleid kunnen instellingen die willen excelleren met bijvoorbeeld hun horecafunctie hierover kwaliteitsafspraken maken met het zorgkantoor.’
    Uitstekend dat niet alleen de bekostiging maar ook de zorg zelf cliëntvolgend wordt. En er is inmiddels een meetinstrument waarmee niet alleen de cliëntwaardering maar ook de – veranderende – cliëntwensen op een zeer eenvoudige manier gemeten kunnen worden: de <a title=’Link naar de schaal’ href=’https://gezondezorg.org/ucts.php’ target=’_blank’>Universele Consumenttevrenheidsschaal</a>. 

  4. Ik lees niet in de plannen dat deze clientvolgend worden! Aanbieders en zorgkantoren overleggen met elkaar zonder dat de clienten daarbij een echte stem hebben. Zorgkantoren praten niet namens clienten maar namens de financiers en de markt.

  5. Iets te snel getypt: Consumenttevrenheidsschaal -> Consumenttevredenheidsschaal.
    @Onderwater:
    Ik was waarschijnlijk te snel met mijn conclusie dat de bekostiging cliëntvolgend wordt. Maar het restaurantverhaal duidt wel op in ieder geval de intentie om de zorg cliëntvolgend te maken

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.