Zorgpersoneel is sceptisch over resultaat ‘(Ont)Regel de zorg’

Slechts één op de vijf zorgmedewerkers gelooft dat het actieplan ‘(Ont)Regel de zorg’ daadwerkelijk gaat leiden tot verlichting van de regeldruk. Vooralsnog ervaart slechts iets meer dan een derde van zorgmedewerkers minder papieren rompslomp en zegt 28 procent tijd te besparen sinds de introductie van het plan.  

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Dit blijkt uit onderzoek van ict-dienstverlener Ictivity in samenwerking met onderzoeksbureau Markteffect onder ruim 500 medewerkers van Nederlandse zorginstellingen. Niet alleen het verminderen van de papieren rompslomp en het besparen van tijd blijven uitdagingen. Ook de realisatie van een uniforme werkwijze blijft achter, zo komt uit onderzoek naar voren. Slechts 30 procent merkt hier verbetering in. Daarnaast zegt eveneens 30 procent van de zorgmedewerkers nu een standaardisering van informatie-uitwisseling te ervaren.

Ouderenzorg loopt achter

De ervaren effecten van ‘(Ont)Regel de zorg’ verschillen flink per sector. Zo loopt jeugdzorg voorop als het gaat om minder papieren rompslomp: twee op de vijf medewerkers ervaart hier een verschil. Medewerkers in de gehandicaptenzorg profiteren het meest van een standaardisering van informatie-uitwisseling (37 procent). Medewerkers in de thuiszorg lijken het meest te merken van tijdbesparing (35 procent). Opvallend is dat de ouderenzorg op elk gebied achterblijft. Het actieplan lijkt hier vooralsnog het minste resultaat te boeken, aldus de onderzoekers.

Behoeften medewerker

In het onderzoek hebben zorgmedewerkers ook de ruimte gekregen om hun visie op het actieplan toe te lichten. “Wanneer wordt er eens aan de uitvoerenden gevraagd wat werkbaar is in plaats van aan iemand die vanachter een bureau zaken bedenkt die tijd en geld kosten, maar uiteindelijk niets opleveren”, verzucht en respondent die in de ouderenzorg werkzaam is.

Wilbert van Beek, Commercieel Directeur bij Ictivity, sluit zich bij dit commentaar aan: “ICT kan een belangrijke rol spelen in verlagen van de administratieve lasten in de zorg. De technologie moet echter zo ingestoken worden dat het de zorgverlener helpt en dagelijkse werkzaamheden eenvoudiger maakt. Alleen door te beginnen bij de behoeften van de medewerker kan daadwerkelijk een verschil worden gemaakt.”

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.