De tegenvaller van minstens 455 miljoen euro hangt volgens het FD samen met een beloofde, eenmalige vergoeding aan ziekenhuizen voor de kosten van nieuwbouwplannen. Omdat de regels rond de financiering van zorgvastgoed werden veranderd, mochten ziekenhuizen bij wijze van overgangsregeling dergelijke kosten in 2010 in één keer op hun begroting afschrijven en het bedrag declareren.
Hogere zorgpremies
Vooraf was ingeschat dat de ziekenhuizen voor 160 miljoen claims zouden indienen, maar dat bedrag viel veel hoger uit. Vorige maand bleek dat de Nederlandse Zorgautoriteit in totaal voor 605 miljoen euro aan vergoedingen heeft toegewezen. Toen de volle omvang van de tegenvaller bekend werd, meldde VWS in eerste instantie dat er een dekking op de begroting van 2010 was gevonden, zonder dit verder te onderbouwen. Uit antwoorden op Kamervragen van de PvdA en de SP blijkt nu echter dat het bedrag toch door hogere zorgpremies moet worden opgevangen. (FD – Wouter van den Elsen / Twitter / Beeld © ANP Lex van Lieshout)
Lees meer:
Ziekenhuizen met nieuwbouwplannen raken in de knel
RKZ ziet af van nieuwbouwplannen
Soory, het moet 2009 zijn want de dbc’s zijn in de GGZ toen ingevoerd en bij de somatische gezondheidszorg grotendeels ook gestart.
Ook deze minister en haar ambtenaren krijgen de uitgaven niet beheersbaar, nog minder sinds de dbc’s zijn ingevoerd waardoor er geen plafond meer is in de budgetten itt voor 2008 toen de (G)GZ gebudgetterd was.
Duidelijk dat voor de overheid het geld altijd gewoon aan de belastingboom(ers) groeit, en beste Cris , hoe ingewikkelder , hoe beter voor het mistige ambtenarenaantal.
als de werkgevers dan meer invloed krijgen op de snelheid waarmee een werknemer gezien kan worden door huisarts of specialist, dan kan me hierin enigszins vinden, maar dat zal wel niet!
@ Henk, zo noemen ze dat in de volksmond. De (on)gein is dat de werkgevers de werknemers moeten compenseren voor de ingehouden Zvw-premie. Dit is voor de werknemers een belaste bijdrage. De werknemers betalen dus afhankelijk van hun IB-schijf een deel mee. Uiteindelijk stroomt er dus via de IB weer geld terug in de staatskas. Als dat nu netjes terugvloeit in de zorgbestedingen, dan is het nog enigszins uitlegbaar. En het feit dat de werkgevers gewoon de knip moeten trekken heeft er alles mee te maken dat zij in 2005 hebben ingestemd met deze blanco cheque. Met het variabele % ZVW premie en de variabele grondslag kan de overheid eenvoudig sturen en de rekening verleggen. Makkelijker was het geweest om dit geld zonder allerlei omwegen en ingewikkelde constructies die op zichzelf weer geld kosten rechtstreeks over te maken. Maar goed, zo werkt het nu eenmaal niet.
En waarom gaat het dan alleen over de premies voor werkgevers?