Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Zorgverzekeraars besteden 58 miljoen aan reclame

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
In het afgelopen seizoen hebben zorgverzekeraars gezamenlijk 58 miljoen besteed aan reclame. Vooral reclame via internet loont: zorgverzekeraars die de meeste verzekerden hebben gewonnen, besteedden relatief veel aan internetreclame.
Zorgverzekeraars besteden 58 miljoen aan reclame

Dit blijkt uit onderzoek door BS Health Consultancy. Zes procent van de verzekerden stapte over naar een andere zorgverzekeraar.

Reclame via internet

Omgerekend betekende dit een gemiddelde uitgave van 3,50 euro per verzekerde, of 58 euro per overstappende verzekerde. Naast televisie en radio maakte reclame via internet dit seizoen met 15 miljoen euro ook een groot deel uit van de mediabestedingen. De twee zorgverzekeraars die in absolute aantallen de meeste verzekerden hebben gewonnen, maakten veel reclame via internet. Samen waren zij verantwoordelijk voor meer dan tachtig procent van de totale reclame-uitgaven via internet. De twee zorgverzekeraars die relatief zeer weinig reclame maakten via internet, hebben de meeste verzekerden zien vertrekken. Deze twee zorgverzekeraars hebben daarentegen juist veel reclame gemaakt via de televisie waarbij vooral hun kennis van de zorg werd belicht.

Anoniem

Verder blijkt uit het onderzoek volgens BHS dat het aandeel Nederlanders dat individueel is verzekerd via een reguliere zorgpolis daalde van 31 naar 27 procent. Het aantal internetpolissen nam toe tot circa 770.000. Internetpolissen zijn 125 euro goedkoper dan reguliere zorgpolissen en collectiviteitspolissen 85 euro. Het onderzoek is geanonimeerd. Volgens woordvoerder Paul van den Broek omdat met de zorgverzekeraars is afgesproken de gegevens vertrouwelijk te behandelen.

(Zorgvisie-Carina van Aartsen) Foto: ANP-Lex van Lieshout

Lees ook:

CZ verliest klanten aan ‘prijsvechters’

Nederlanders besparen weinig op zorgverzekering

Premies zorgverzekeringen verschillen 240 euro

‘Marktwerking zorgverzekeraars nog ver te zoeken’

Lees hier

Het helaas geanonimiseerde onderzoek

2 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. De premies a priori verhogen, het eigen risico verhogen , tandartsen onbewezen beschuldigen van te hoge tariefsstijgingen , de vergoedingen maximaliseren .Woekerpolisverzekeraarsgieren en openheid?? Daar kunnen ze niet van leven . Dat levert toch geen bonussen op !!Hoe groot is het lobby-potje???

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.