ZorgVisie magazine, april 2006

jaargang 36 websites zorgorganisaties Virtueel contact houden met de klant Internet biedt nieuwe mogelijkheden om te communiceren met klanten. Zorgorganisaties laten daarbij veel kansen liggen. Deskundigen schetsen de impact van de digitale revolutie in de gezondheidszorg. En nemen acht websites van zorgorganisaties onder de loep.
ZorgVisie magazine

interview john bergs

Niet bang voor kapitaalkrachtige klanten

Vitalis Zorggroep in Eindhoven onderneemt al jaren in de ouderenzorg. Een gesprek met bestuursvoorzitter John Bergs over slimme ideeën en passieve collega’s.

debat bekostiging

De AWBZ moet blijven

Zorgbestuurders Peter Nouwen en Artie Tuijn nemen het op voor de volksverzekering die volgens tegenstanders te duur en ineffectief is.

ondernemen rond het ziekenhuis

Houd greep op de specialist

Ondernemende specialisten brengen het ziekenhuis dynamiek, maar soms ook concurrentie. Hoe het mis ging bij de Tjongerschans in Heerenveen en hoe het beter kan.

kwaliteit van de zorg

Gehandicaptenzorg overtreedt moreel de wet

De verstandelijkgehandicaptenzorg schiet kwalitatief tekort. Zorgaanbieders negeren de wetten rond kwaliteit en inspraak, stelt kritische ouder Jacques Thomas.

gemeenten en de wmo

Stapje terug of zelf doen?

Gemeenten moeten hun rol bepalen in de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO). Onderzoekers van de Universiteit Tilburg schetsen drie scenario’s.

gezondheidszorg duitsland

Nederland exporteert zorgstelsel

De nieuwe Zorgverzekeringswet wekt bewondering over de grens. Nederland dient als lichtend voorbeeld in de Duitse discussie over de gezondheidszorg.

bekostiging medische zorg

Ziekenhuis met abonnees

Ziekenhuizen verschillen onderling sterk in de aard van hun zorgverlening. Dus moet ook de bekostiging verschillen, vindt Geert Blijham van UMC Utrecht.

reportage woonzorgzones

Het succes van Middelburg

Waar woonzorgzones doorgaans moeizaam tot stand komen, maakt Middelburg er vaart mee. Wat is het geheim van de Zeeuwen?

strategie verzekeraars

Zorgverzekeraars kiezen positie

In de strijd om de klant moeten zorgverzekeraars kiezen. Inzetten op de regio? Concurreren op prijs of op dienstverlening? De strategische keuzes van Agis, De Friesland en Univé.

kwesties

Kwestie: Opleiden of conditioneren

het goede voorbeeld

Ziekteverzuim in bedwang

onvoltooid verleden tijd

Talant ontsnapt uit rode cijfers

boeken

Recensie: Heelmeesters en boekhouders

toolkit

Doe het zelf: Besparen door slimmer te organiseren

Tamtam

Ziekenhuizen en specialisten harrewarren over macht

servicewijzer

agenda + colofon

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.