Idenburg werkt momenteel aan de opvolger van het boek Diagnose 2025. Het nieuwe boek, getiteld Diagnose Technologie, wordt op 20 september aangeboden aan minister Schippers van Volksgezondheid tijdens het congres Diagnose Technologie.
Bottleneck
‘We spitsen de publicatie toe op innovatie. Veel innovatie is kostenverhogend omdat technologie wordt gestapeld. Nieuwe en oude technologie worden naast elkaar gebruikt. Alle deskundigen zijn het erover eens dat de beschikbaarheid van technologie geen probleem is. De ‘bottleneck’ zit in de acceptatie. Er moet daarom veel meer aandacht komen voor sociale innovatie en voor de manier waarop de zorg is georganiseerd. Wat je nu ziet is dat zorgprocessen soms binnen instellingen wel worden aangepast maar niet daarbuiten. Technologie maakt het namelijk mogelijk om bepaalde taken elders te beleggen waardoor de kwaliteit van de zorg en doelmatigheid verbetert,’ aldus Idenburg.
Technologypush
Een deel van de verklaring voor de trage acceptatie door zorgprofessionals is dat de leveranciers niet goed luisteren naar de behoeften van professionals. ‘Er is te veel technologypush. Binnen de zorgorganisaties valt weer op dat weinig kennis aanwezig is over de mogelijkheden van innovatieve technologieën en over versterking van het innovatievermogen van een organisatie. Er is in de raad van bestuur vaak geen betrokkenheid en draagvlak voor de daarmee samenhangende ingrijpende veranderingen.’
Aanwezige kennis beter benutten
Ook moet er volgens hem meer aandacht komen voor de betere toepassing van kennis die al aanwezig is. ‘Je kunt wel praten over ‘personalized medicine’ maar het is voor de korte termijn waarschijnlijk veel effectiever en doelmatiger als artsen en apothekers de therapietrouw bevorderen. Ook worden in ziekenhuizen nog te veel ouderen opgenomen omdat ze een cocktail van medicijnen gebruiken die niet op elkaar zijn afgestemd. Als het aantal patiënten met multimorbiditeit toeneemt, zul je zwaar moeten inzetten op, wat een strategische partner van ons noemt, “personalized medication”.’
De afgelopen anderhalf jaar hebben honderden professionals en experts bijgedragen aan de totstandkoming van het boek. Philip Idenburg en medeauteur Michel van Schaik hebben de ambitie om de innovatiekracht in de zorg te versterken. Innovaties kunnen helpen om toegankelijkheid, kwaliteit en betaalbaarheid in stand te houden.
Hebben jullie het rijtje cursussen gezien dat al jaren hiernaast staat afgebeeld en steeds komen er nieuwe bij OOK AL JAREN OM IN TE SCHIETEN OP INNOVATIES.
En wat stelt Idenburg vast: we zijn nog heel ver van huis.
Als je optelt wat die cursussen gekost hebben en wat het effect is kom je tot de vaststelling dat bestuurders de cursus gebruiken als zoethoudertje voor (onderbetaald en te laag opgeleid) personeel, maar vooral dat handige snobbisten de zoveelste nietszeggende cursus ontwikkelen.
Als ik ongelijk heb moet de zorg veel en veel beter functioneren en dat blijkt niet zo te zijn; Idenburg’s geringe bijdrage is dat hij bevestigt hetgeen de eenvoudige man in de straat al jaren irriteert; hoort Idenburg misschien ook tot die snobbisten.