28 Regionale ziekenhuizen trekken samen op bij calamiteiten

De 28 regionale ziekenhuizen van de Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ) gaan samen leren van calamiteiten. Ze delen voortaan alle calamiteiten en een gezamenlijke commissie stelt de belangrijkste leerpunten op. Ook staat er een groep van experts klaar om SAZ-ziekenhuizen een advies van buitenaf te geven bij hun eigen calamiteitenonderzoeken.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Foto: iStock

De 28 SAZ-ziekenhuizen hebben onlangs een centrale calamiteitencommissie opgericht: de SAZ Calamiteitencommissie. Deze calamiteitencommissie heeft concrete afspraken gemaakt over de aanpak en heeft een rapportageformat ontwikkeld tijdens de eerste bijeenkomst eind november. Alle 28 deelnemende regionale SAZ-ziekenhuizen delen hun calamiteiten vanaf nu elk kwartaal met elkaar. De commissie classificeert en analyseert de informatie en rapporteert de belangrijkste uitkomsten aan de 28 ziekenhuizen. SAZ-bestuursvoorzitter Bert Kleinlugtenbeld is blij met de transparantie van de ziekenhuizen. ‘Het feit dat alle 28 ziekenhuizen meedoen laat zien dat we als SAZ-ziekenhuizen van elkaar willen leren en steeds willen blijven verbeteren. Dat getuigt van een grote drive om altijd de beste kwaliteit van zorg te bieden.’

Pool van experts

Ook biedt de SAZ haar leden een pool van calamiteitenexperts waarop de ziekenhuizen een beroep kunnen doen. De twintig experts met verschillende specialisaties zetten hiermee hun expertise ook buiten hun eigen ziekenhuis in. Voorzitter van de SAZ Calamiteitencommissie en traumachirurg van het Elkerliek Ziekenhuis Christiaan de Groot ziet veel meerwaarde in de inzet van experts uit de pool. ‘Een calamiteit kan grote impact hebben op zowel de betreffende afdeling als op de interne onderzoekers. In sommige gevallen kan advies van buitenaf heel waardevol zijn. Zo kan ontbrekende expertise in huis worden gehaald of kan het kijken naar een beladen incident vanuit een nieuwe invalshoek veel opbrengen.’

Patiënt Safety II

De SAZ-ziekenhuizen willen niet alleen leren van ongewenste uitkomsten op landelijk niveau, ze willen ook aandacht voor waarom zaken vaak goed gaan. Volgens principes van Patiënt Safety II is het belangrijk zicht te houden op bijna identieke handelingen die juist allemaal goed gaan. Een eenzijdige focus op wat er fout gaat en op basis daarvan nieuwe processen en procedures aanbrengen, kan leiden tot veranderingen in processen die juist wel goed waren. Volgens de SAZ zijn de principes van Patiënt Safety II de mindset voor de toekomst.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.