De cijfers over het bezoek aan de huisartsenposten werden gepubliceerd door het informatiecentrum voor de zorg Vektis. Er is in de eerste negen maanden van 2017 sprake van een daling van het aantal consulten met 4,8 procent en van het aantal visites met 3 procent. Het aantal telefonische consulten steeg daarentegen met 1,5 procent.
De daling betekent volgens Vektis niet dat de werkdruk op de huisartsenpost is afgenomen. Dit omdat de werkdruk niet alleen door de aantallen bezoekers wordt bepaald.
Meerdere aandoeningen
Brancheorganisatie voor de eerste lijn InEen onderschrijft deze visie. ‘Wat we terughoren is dat de patiënten die op de huisartenposten verschijnen, vaak wat complexer zijn,’ aldus programmamanager Astrid Scholl in Medisch Contact. ‘Dan gaat het bijvoorbeeld om ouderen met meerdere aandoeningen, of om ggz-patiënten. Artsen hebben dan ook wat langer de tijd nodig om dit op te lossen.’
Daarnaast neemt ook de tijdsduur van de consulten toe. Dit is volgens InEen eveneens een duidelijke indicatie dat de complexiteit van de klachten toeneemt. ‘De problemen in de avond, de nacht en het weekend staan niet los van de totale werkbelasting in de eerste lijn’, aldus Astrid Scholl. ‘De gevolgen van de transities in de zorg zijn steeds duidelijker merkbaar.’