Patiënten geven Nederlandse ziekenhuizen gemiddeld het rapportcijfer 7,4. Hun eigen ziekenhuis krijgt een 7,7. De medewerkers scoren een 7,6. De patiënt beoordeelt de ziekenhuismedewerker mede op basis van persoonlijk contact zelfs met een 7,8.
Eigen ervaring
Vrijwel alle ondervraagden vinden hun eigen oordeel over ziekenhuiszorg het belangrijkst. Zij baseren zich op de ervaren deskundigheid en de uitkomst van de behandeling. Daarbij vinden de ondervraagden hygiëne, de kennis en uitleg van zorg en het resultaat van de behandeling (weinig klachten/geen complicaties) erg belangrijk. Maar ook tijd, aandacht en respect die het ziekenhuis aan de patiënt geeft, vinden zij van groot belang.
Het oordeel van derden via opiniemakers, social media, zorgverzekeraars of ranglijsten over ziekenhuizen vinden zij minder relevant. De ondervraagden denken dat zij zelf prima in staat zijn om een eigen kritische mening te vormen over ziekenhuiszorg, omdat zij rechtsreeks te maken krijgen met het ziekenhuis en de zorgprofessionals.
Negatieve berichtgeving
Patiënten die te maken kregen met negatieve berichtgeving in de media, gingen kritischer (70 procent) kijken naar de ziekenhuiszorg in Nederland. 42 procent kreeg een negatiever beeld van ziekenhuizen. Toch wisselde slechts 13 procent van ziekenhuis. De media beïnvloeden weliswaar de beeldvorming van patiënten, maar hebben minder effect op het keuzeproces, concluderen de onderzoekers.
Kwaliteit
81 procent van de ondervraagden vindt ziekenhuizen deskundig, gevolgd door kwalitatief hoogwaardig (76 procent), klantgericht (68 procent) en persoonlijk (65 procent). Ziekenhuizen en hun medewerkers kunnen het imago verder verbeteren door nog meer aandacht te besteden aan de persoonlijke benadering van patiënten.
Online bevindingen
Weinig (26 procent) ondervraagden vergelijken zelf op internet de kwaliteit van ziekenhuizen. Toch geeft 54 procent aan dat zij ziekenhuizen gaan vergelijken als er meer informatie beschikbaar is. 37 procent van de ondervraagden kan informatie over de kwaliteit van ziekenhuizen gemakkelijk vinden.
Onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy onder 1031 patiënten en consumenten. De onderzoeksgroep is een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder.
Het brancherapport Zorg op Doorreis van diezelfde NVZ uit 2011/2012 liet een totaal ander verhaal zien. Maar ja, dat was ook berekend uit de harde DBC databank: waar komen de patienten van de ziekenhuizen vandaan en wat hebben ze afgenomen. Probleem bij dat rapport was dat het geen onderscheid maakte tussen de locaties van eenzelfde ziekenhuis. Door de fusiedrift worden de ziekenhuizen steeds groter: verschillende locaties, Delft, Den Haag, Voorburg van een ziekenhuis. Het aantal gebouwen met een ziekenhuisfunctie klassieke stijl blijft hetzelfde, maar het aantal ziekenhuizen neemt drastisch af.
Maurice de Hondt heeft een databank van 40.000 mensen en zegt daarmee representatieve cijfers/uitkomsten te meten. NVZ komt nu met een onderzoeksbureau die zegt het af te kunnen met 1.000.
Wat is gevraagd? Wie heeft geantwoord? Hoe is gevraagd?
Dus ja, wat heb je eigenlijk aan dit soort onderzoeken?
het is duidelijk: voor patiënten gelden andere kwaliteiten dan voor bestuurders, politici en verzekeraars. logisch dus, dat de lippendienst aan de regierol voor patiënt/cliënt weinig meer voorstelt.
het is duidelijk: voor patiënten gelden andere kwaliteiten dan voor bestuurders, politici en verzekeraars. logisch dus, dat de lippendienst aan de regierol voor patiënt/cliënt weinig meer voorstelt.
Wat flauw van die patiënten, wel meedoen mensen met het Grote Marktwerkingspel
Patiënten kiezen geen ziekenhuizen, dat doen de huisartsen.