Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Opinie | Als arts op social media; durf en doe het

“Zichtbaar zijn? Ik wil wel, maar ik durf het niet.” Die zin hoor ik vaker dan je denkt. Niet van mensen zonder verhaal, maar van collega’s vol kennis, ervaring en bevlogenheid. Zorgverleners die dagelijks uitleg geven, geruststellen, keuzes uitleggen. Maar zodra het om zichtbaarheid op social media gaat, raken ze stil.
Ellen Kruize Kok
Ellen Kruize Kok, apothekersassistent en socialmedia-trainer

Niet omdat ze niet wíllen. Maar omdat het spannend is.

Verlangen met een rem

Veel zorgverleners willen wél zichtbaar zijn. Ze willen patiënten bereiken, jonge mensen inspireren om het vak te kiezen, iets rechtzetten dat online rondgaat. Maar tussen dat verlangen en het daadwerkelijk plaatsen van een bericht, zit vaak een muur van twijfel:

‘Wie zit hierop te wachten?’
‘Straks zeg ik iets verkeerd.’
‘Ik ben geen influencer.’

Die twijfel is niet gek. We zijn gewend om ons te richten op de patiënt vóór ons niet op de massa. We zijn opgeleid tot zorgverlener, niet tot contentmaker. Maar toch is dat precies waarom jouw stem ertoe doet. Omdat jij het wél weet, wél doet en dus wél wat te zeggen hebt.

Begin klein

Ook als je klein begint, ben je zichtbaar. Zichtbaarheid hoeft geen campagne te zijn, begin juist klein:

  • Reageren op een post van een collega. Een ervaring delen. Een herkenbare situatie beschrijven waar je iets van leerde.
  • Niet als expert die alles weet, maar als mens die elke dag zorg verleent.
  • Social media draait niet om perfectie. Het draait om verbinding.

Dat blijkt ook uit een recente peiling die ik hield op LinkedIn:

“Als jij één boodschap zou mogen verspreiden naar 10.000 patiënten tegelijk via social media, wat zou je dan doen?”

  1. 48 procent zou een veelgestelde vraag beantwoorden
  2. 35 procent zou een misverstand rechtzetten
  3. 17 procent zou een kijkje achter de schermen geven
  4. 0 procent had geen idee

We weten dus al wat we willen delen, we hoeven het alleen nog te durven. Als jij het niet vertelt, vertelt niemand anders jouw verhaal.

Geen bijzaak

Zichtbaar zijn op social media is geen bijzaak. Het is een vorm van patiëntveiligheid. Het is vertrouwen bouwen, herkenning organiseren en de sleutel tot de zorg van morgen. Sterker nog: zowel de KNMP als de KNMG hebben uitgesproken dat zichtbaarheid op social media past bij de professionele verantwoordelijkheid van zorgverleners. Niet als bijzaak, maar als onderdeel van het vak.

Niet alleen voor jezelf, maar voor je patiënten, je collega’s en de collega’s van de toekomst.

Dúrf en doe

Dus: voel je die aarzeling? Mooi. Dat betekent dat je het belangrijk vindt. Maar laat het je niet tegenhouden. Begin klein. Begin echt. De patiënt kijkt allang. De collega van morgen ook. Wat je vandaag deelt, maakt morgen verschil.

Door Ellen Kruize Kok, apothekersassistent en social media-trainer. Ze maakt de zorg zichtbaar via LinkedIn. Haar missie: patiënt en zorgverlener dichter bij elkaar brengen. Wellicht ken je haar van haar boek Educated Drugdealer of de gelijknamige podcast

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.