Uit onderzoek onder 463 CNV-leden werkzaam in een ziekenhuis blijkt dat medewerkers de raden van toezicht en de IGZ vaak niet weten te bereiken voor het melden van misstanden. Bijna veertig procent van de respondenten werkt als (gespecialiseerd) verpleegkundige of verzorgende. Aanleiding voor het onderzoek is de bacterie-epidemie in het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam.
Gevaarlijke situaties
Situaties die genoemd worden, zijn bijvoorbeeld een onnatuurlijke dood als gevolg van een val uit bed, verkeerd wasmiddel gebruikt voor instrumentarium, brand door technische problemen, verkeerd volgen van protocollen met ernstige afloop. Ook medicatiefouten (soms met dodelijke afloop), fouten bij bloedtoediening, slordige omgang met dossiers, uitvallen van het alarmeringssysteem, niet of verkeerd registreren van belangrijke zaken en verkeerde laboratoriumuitslagen met fatale afloop worden volgens de respondenten niet altijd gemeld bij de IGZ.
Personeelstekort
Bijna de helft van de incidenten is terug te voeren op personeelstekorten, schrijft CNV Publieke Zaak. Ook onverantwoord optreden van een specialist of het disfunctioneren van een collega worden genoemd. In 17,6 procent van de gevallen was sprake van besmetting met een gevaarlijke (resistente) bacterie. Volgens de vakbond maakt het onderzoek duidelijk dat misstanden niet alleen in het Maasstad Ziekenhuis voorkomen, maar in veel meer ziekenhuizen.
Angst
Dat misstanden niet gemeld worden, heeft volgens CNV Publieke Zaak te maken met de angst van medewerkers. Ze zijn bang voor de reacties van collega’s en leidinggevenden. Respondenten geven in de enquête aan dat misstanden soms door directies en raden van toezicht in de doofpot worden gestopt vanwege de goede naam van het ziekenhuis. Ook weet tachtig procent van de respondenten niet wat de rol van de raad van toezicht is als het om misstanden gaat.
Klokkenluidersregeling
Om te zorgen dat misstanden wel gemeld worden, pleit CNV ervoor om de huidige klokkenluidersregeling uit te breiden met de mogelijkheid om anoniem te melden. “Veel medewerkers geven aan makkelijker misstanden te durven melden als dat anoniem kan”, zegt voorzitter Eric de Macker. “Ze worstelen hiermee. Hun professionaliteit zegt dat ze zaken moeten melden, maar de omgeving zorgt ervoor dat ze dit niet aandurven. Van fouten moet geleerd worden, daardoor wordt de zorg alleen maar beter.” Ook wil de vakbond onderzoeken hoe de rol van de raden van toezicht hierin verbeterd kan worden. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)
Lees meer:
‘Klokkenluidersregeling zorg stelt teleur’
Klokkenluiders moeten zwijgcultuur doorbreken
Belgisch ziekenhuis kiest incidentenregistratiesysteem
Abvakabo FNV presenteert zwartboek misstanden ouderenzorg
Zorgvisie magazine
Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.
niet reageren is baan behouden.klokkenluiden is ander werk moeten zoeken.
Bill, Hoe kun je het argument: Geen tijd bedenken. Hoge werkdruk? Natuurlijk maar zeker niet continu. Een melding is ook in het belang van je collega dus samen er de gelegenheid voor zoeken. Tot slot: Waarom moeten bestuurders een systeem bedenken? Doe dat zelf of ben je bang dat je dan niet meer kunt afgeven op het o zo bureaucratische formulier?
Jij hebt ook de plicht om tijdens je werk aan de kosten/baten te denken.
Veel medische zaken worden niet gemeld door o.a. te hoge werkdruk en te weinig tijd om VIM-meldingen in te vullen. Verpleegkundigen vinden het te omslachtig . Zelf 25 jaar werkzaam geweest als verpleegkundige. Op de werkvloer hoor ik regelmatig dat men het graag wilt melden , maar de tijd !!!
Bestuurders moeten een systeem bedenken , dat medewerkers op een efficiente manier een VIM-melding kan invoeren.Kwestie van Kosten/Baten analyse, en Resultaat.
Als wij de misstanden niet melden moeten we onze mond dichthouden als het later uit komt en de directie als einverantwoordelijke afgebrand wordt. Heerlijk om dan ook nog opmerkingen te maken over bijv. zijn vertrekpremie die met de RvT gewoon afgesproken is in zijn contract. Wat wij in de doofpot stoppen kan als een beerput over de leidinggevende uitgestort worden als u begrijpt wat ik bedoel.
In mijn ziekenhuis is het juist de verpleging die het vaakst (bijna)incidenten melden ook als dit gaat over een fout van een andere discipline. Vooral arts(assistenten)meleden zelfden en zijn minder betrokken bij het analyseren en oplossen van meldingen