Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

106 gemeenten dupe van nieuw Wmo-verdeelmodel

Het budget dat gemeenten krijgen voor de uitvoering van de Wmo 2015 wordt op een nieuwe manier verdeeld. In plaats van een verdeelmodel gebaseerd op historische waarden, zal een nieuw, objectief model gehanteerd worden. 106 gemeenten gaan in dit nieuwe model er tien euro per inwoner op achter uit ten opzichte van het oude model.
106 gemeenten dupe van nieuw Wmo-verdeelmodel
Foto: ANP Piroschka ven de Wouw

Een rapport over het nieuwe verdeelmodel is afgelopen vrijdag gepubliceerd op invoeringwmo.nl. In het stuk leggen onderzoekers van bureau Andersson Elffers Felix uit hoe het nieuwe verdeelmodel werkt waarmee 3,6 miljard euro aan Wmo-geld vanaf 2016 over de Nederlandse gemeenten verdeeld zal worden. Het grote verschil is dat in het oude model gekeken werd naar historische waarden van zorggebruik per gemeente, terwijl het nieuwe model het verwachte aantal indicaties voorspelt door naar een aantal demografische factoren te kijken zoals de gemiddelde leeftijd, hoeveelheid eenpersoonshuishoudens, hoeveelheid minderheden, et cetera.

Verschillen

Als de twee modellen naast elkaar gelegd worden blijkt dat voor een aantal gemeente de bedragen per inwoner in het objectieve verdeelmodel afwijken van die van het historische budget. In sommige gevallen is deze afwijking negatief, in andere positief. Er zijn maar weinig gemeenten waar het budget meer dan veertig euro per inwoner verandert. Toch zijn er 106 gemeenten die er meer dan tien euro per inwoner op achteruit gaan. Verschillen worden volgens de onderzoekers in veel gevallen veroorzaakt door de jaarlijkse fluctuaties die in kleinere gemeenten grotere invloed hebben op het historisch zorggebruik. Daarom wijken de bedragen vaker af in kleinere gemeenten.

Urk en Staphorst

Twee gemeenten die in het bijzonder opvallen zijn Urk en Staphorst. Naar aanleiding van het grote negatieve verschil tussen het historisch en objectief budget, is onderzocht of er een verband bestaat tussen de aanwezigheid van een orthodox-protestantse gemeenschap en het zorggebruik. Dit verband bleek niet te bestaan, waarmee Urk en Staphorst twee opvallende negatieve uitschieters zijn, maar niet verklaard worden door objectieve factoren. Lees het rapport hieronder.

Transitie langdurige zorg

De AWBZ gaat in delen over naar de Wmo en de Zorgverzekeringswet. Ook de Participatiewet en de Wet jeugdzorg worden gedecentraliseerd. Hoe verloopt deze enorme stelselwijziging?

3 reacties

  • HansH

    Goede woordkeuze van AEF: historisch versus objectief. In werkelijkheid was het oude stelsel objectiever van het nieuwe. Waar voorheen het CIZ op basis van uitgebreide vragenlijsten en dossiers een relatief zorgvuldige beslissing nam, volstaan nu enkele demografische factoren.

    Dat nieuwe simpele model gaat voorbij aan sociale context, diagnose en prognose, en gaat ervan uit dat deze zaken gelijk verdeeld zijn tussen gemeenten. En dat terwijl elk regionaal gezondheidsonderzoek en onderzoek naar regionale verschillen in sociale structuren het tegendeel bewijst. En dat noemt AEF dan objectief. Stelletje #$@%$#!%#%%

  • aaltd

    Wordt natuurlijk weer op de burger verhaald. Gaan gemeentelijke belastingen weer een paar %ten naar boven. Pensioenen gaan volgend jaar ook naar beneden. Rijksbelastingen ook naar boven dusssss , weer meer geld uitgeven echter NIET voor aankopen maar naar de schatkist!!!!

  • Willy Gillissen

    Weer een nieuwe term gelezen in dit vuistdikke rapport : 'Zorgdrijvers', klinkt als!

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden