Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

‘Crowdfunding in de zorg loont absoluut’

De Aeonose is het eerste grote Nederlandse crowdfundingproject in de zorg. Het project eindigde succesvol dankzij de steun van 133 investeerders die 372.750 euro bij elkaar brachten. Dat is ruim meer dan de gevraagde 250.000.
‘Crowdfunding in de zorg loont absoluut’

De campagne eindigde op 2 september en André Elands, CEO van The eNose Company, het bedrijf achter de Aeonose, kijkt tevreden terug. 'Een crowdfundingcampagne heeft veel voeten in de aarde, maar het loont absoluut om het te doen. We hadden ook geen andere keus. Het vinden van geld is voor alle innovatieve start-ups een probleem. Banken houden de deur dicht en zijn niet bereid om te investeren in een fase waarin het bedrijf opstart. Pas als de onzekere periode voorbij is, durven banken te investeren. Crowdfunding vult het gat tussen opstarten en het moment dat banken durven te investeren.'

Investeerders

De onzekerheid die de investering met zich meebrengt, levert ook wat op voor de investeerders. Zij krijgen een rendement van 6 procent op hun investering. Het is bovendien een converteerbare lening die eventueel omgezet kan worden in aandelen. Zo hebben de investeerders kans om vroeg in het bedrijf  te investeren. Elands: 'Geld is overigens vaak niet de beweegreden. De investeerders geven aan overtuigd te zijn van ademanalyse en zien interessante mogelijkheden voor de toekomst. Het geld komt voornamelijk vanuit individuen of kleine bedrijven. Zorgverzekeraars werken niet met crowdfunding. Zij zijn overigens wel geïnteresseerd. Met twee zorgverzekeraars heb ik al gesproken en een derde gesprek staat gepland.'

De Aeonose

De crowdfunders hebben geïnvesteerd in een apparaat dat snel en betrouwbaar hoofd-halskanker vaststelt aan de hand van ademanalyse. De elektronische neus wordt sinds 2010 in de medische sector ingezet in studie verband. Het apparaat kan verschillende soorten lucht analyseren waaronder uitgeademde lucht. Omdat de lucht van een zieke patiënt anders is dan van een gezonde patiënt, kunnen verschillende ziektebeelden worden ontdekt.  Vroeger moesten patiënten nog in een zak ademen. Deze lucht wordt naar het laboratorium gestuurd waar de analyse plaatsvindt. Het nieuwe aan de Aeonose is dat mensen direct in het analyse-apparaat  blazen. Na vijf minuten ademen en een kwartier analyse, is de uitslag bekend. Doordat het apparaat  de ingeademde lucht filtert, zijn er geen omgevingseffecten van de buitenlucht. Het proces is niet alleen sneller, maar levert ook betere resultaten dankzij de nieuwe techniek.

Opsporen van afwijkingen

Vooralsnog is de Aeonose bewezen succesvol in het opsporen van tuberculose en hoofd-halskanker. 'We voeren een grote studie uit met duizend patiënten om het bewijs te leveren dat het apparaat echt werkt. Dat kan dankzij het bedrag dat we hebben opgehaald. Met het extra geld van de crowdfundingcampagne kunnen we starten met een onderzoek naar de herkenning van longkanker via de Aeonose.' Het draait allemaal om het herkennen van patronen in de adem die voor    de afwijkingen zorgen tussen 'ziek' en 'gezond', vertelt Elands. 'Elke vorm van kanker heeft een uniek patroon en we trainen de neus om die patronen te herkennen. In de toekomst willen we veel meer afwijkingen herkennen, bijvoorbeeld de herkenning van het verschil tussen hart- of longfalen op  de spoedeisende hulp. Als we dat binnen korte tijd kunnen herkennen, is het direct duidelijk naar welke afdeling de patiënt kan worden overgebracht. Daarnaast werken we aan een tweede apparaat, de Aetholab. Deze kan ruiken aan ontlasting om blaas-, prostaat- en darmkanker te herkennen. Het eerste onderzoek naar darmkanker start in oktober.'

Ziekenhuizen

Wanneer ziekenhuizen de elektronische neusgebruiken, betalen zij per analyse. Voor het materiaal en het apparaat betalen zij eenmalig de kostprijs van 600 euro en per analyse per patient 100 euro. 'Dit is aanzienlijk goedkoper dan bijvoorbeeld een bronchoscopie  bij longkanker of een endoscopie bij darmkanker . Zo bespaart de verzekeraar geld terwijl de arts efficiënter kan werken en de patiënt weet direct waar hij aan toe is omdat de uitslag vrijwel direct bekend is, zonder een belastend onderzoek.'

Traject

De crowdfundingcampagne had een looptijd van 90 dagen. Elands: 'Dit was voor ons, maar ook voor crowdfundingplatform Zorgfunders, het eerste crowdfundingproject. Het was echt een full-time baan. Bijna elke avond presentaties voor medisch specialisten, een radio-uitzending op BNR. Erg druk, maar het loont absoluut om het te doen. Als ik het nog een keer moest doen, dan zou ik beter kijken naar de timing inclusief strategie. Denk aan het regelen van netwerkbijeenkomsten, contact met potentiële investeerders en media-aandacht. Dat kost meer tijd dan we hadden verwacht.'

 

 

 

 

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden