Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Noodscenario voor pgb-houders gaat in

Omdat de zorgverlening voor tienduizenden pgb-houders in het geding komt, brengt de Sociale Verzekeringsbank (SVB) vandaag zijn noodoplossing in stelling. Dit zogenoemde ‘terugvalscenario’ betekent dat houders van een persoonsgebonden budget (pgb), van wie alle gegevens nog niet verwerkt zijn door de SVB, wél budget krijgen en pas achteraf gecontroleerd worden.
Noodscenario voor pgb-houders gaat in
Foto: ANP FOTO Robin Utrecht

Sinds dit jaar verloopt de uitkering van het pgb via trekkingsrecht bij de SVB. De bank heeft hiervoor de gegevens en contracten van de budgethouders nodig om te controleren en uit te betalen. Van tienduizenden budgethouders is die informatie echter nog niet binnen. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) waarschuwde vorige week haar leden hier al voor. Veel gemeenten hebben de toekenningsberichten nog niet aangeleverd bij de SVB. VWS en VNG riepen alle gemeenten op de toekenningsberichten zo spoedig mogelijk aan te bieden aan de SVB.

Controle achteraf

Deze oproep blijkt nu te laat te zijn gedaan. Vandaag gaat een noodoplossing in. Een woordvoerder van de SVB legt uit: 'Voor ons staat de continuïteit van zorg voorop. Daarom hebben we besloten vrijdag het terugvalscenario in te laten gaan. Dat betekent dat iedere budgethouder gegarandeerd budget krijgt, ook al zijn de gegevens nog niet bekend bij ons. Wij controleren dan achteraf of alles in orde is.'

Schuldvraag

De woordvoerder vindt het moeilijk om percentages te geven over de hoeveelheid mensen. 'Ga uit van tienduizenden mensen. Voor ons is het niet belangrijk waar de mogelijke schuld ligt. Of het aan mensen zelf ligt die te laat hun gegevens versturen of dat het bij gemeenten spaak loopt bij de verwerking van de gegevens. Voor ons gaat het erom onze taak zo goed mogelijk uit te voeren.'
Een VNG-woordvoerder laat desgevraagd weten dat de bottleneck voornamelijk bij de SVB zelf ligt. 'Er komt daar natuurlijk een gigantische stapel toekenningsberichten binnen en ze hebben niet de mankracht en systemen om het allemaal te verwerken. Daarom ontstaat er nu een knelpunt. Waar de schuld ligt doet er echter volgens ons niet toe. Het belangrijkste punt is dat de zorg gewoon doorgaat.'

6 reacties

  • I.L.

    Ik kan alleen maar aansluiten op Ben Duurkoop, de mensen zelf kunnen niks doen alleen bellen, bellen en nodeloos toehoren hoe er niks voor ze gedaan word omdat ze niet bekend zijn. En dan is de berichtgevig over een noodscenario niet meer dan nog erkenning van wat er toch al fout gaat nu en de meesten onder ons al een vermoeden van hadden.

  • Ben Duurkoop

    Het is niet alleen een kwestie beschikkingen en dus budget. Een groot deel van de aangeleverde contracten is nog niet eens verwerkt. En als je niet in dat systeem staat krijg je als zorgverlener sowieso geen geld. Budget of niet doet dan niet ter zake.

  • Wim van Heel

    Hier kon je dus op wachten...... Dit is de eerste organisatie die aangeeeft dat men de nieuwe procedures niet aankan. Er zullen er nog velen volgen.... En dan heb ik het nog niet over de gemeentes die nog niet of nauwelijks wat gedaan hebben.

    EInd januari zal blijken wat voor ellende er aangericht is. Bestuurders zullen moord en brand gillen om hetr eind februari wél op orde te hebben. Dat zal niet lukken. We zijn immers bezig met de grootste bestuurlijke reorganisatie van na de TWeede Wereldoorlog. Jammer is, dat het overgrote deel van Nederland (zorginstellingen, gemeentes, burgers en clienten) dit nog altijd niet in de gaten heeft

  • jcvdpoel

    Wat te doen als je budget fout is doorgegeven? Dan is er helemaal geen touw meer aan vast te knopen! Niemand neemt de verantwoordelijkheid, vooral niet de gemeente.
    Het budget van mijn zoon is nu plots gehalveerd volgens de gemeente en de helft van de indicatie (voor individuele zorg) is vervallen?!? Dit terwijl de indicatie tot en met eind mei 2015 is gefiatteerd door het Zorgkantoor. Inderdaad dikke pech, want je wordt van het kastje naar de muur gestuurd door alle betrokkenen. Er wordt zelfs meegedeeld dat het loket waar je aanklopt nog 2 weken operationeel is en daarna mag je het zelf uitzoeken!

  • Jan Stuve

    we moeten blijven glimlachen, want we krijgen het als overheid niet voor elkaar omdit soepel te laten verlopen. Je weet toch hoeveel pgbhouders er zijn. Dan weet je toch ook hoeveel gegevens er aan komen.
    Op alle vlakken scoort de overheid geen voldoende, en wij als zorgaanbieders moeten maar volgen en systemen aanpassen. En hopen dat je voldoende middelen hebt om dit soort vertragingen op te kunnen vangen.
    Maar goed, schouders er onder en een glimlach op de mond :-)

  • Zonne

    Of het aan de mensen zelf ligt??? nee uiteraard niet, want die KUNNEN HELEMAAL ZELF NIETS DOEN! De gegevens over indicatie moesten namelijk via het Zorgkantoor aan de verschillende loketten doorgegeven worden en vanuit die loketten weer aan de SVB. Zelf mag je als budgethouder niet je indicatie doorgeven, dat is het belachelijke van het hele verhaal!

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden