Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Van Rijn: Uitbetalingen pgb op orde

Staatssecretaris Van Rijn meldt dat hij de pgb-deadline heeft gehaald, maar daarmee is het werk ‘allerminst klaar’. Dat schrijft Van Rijn in een brief aan de Tweede Kamer.
Van Rijn: Uitbetalingen pgb op orde

Van Rijn beloofde aan de Tweede Kamer dat de pgb-betalingen op 15 mei 2015 voldoende op orde moesten zijn. Hij legt uit dat tussen de 94 en 95 procent van zorgverleners die hun gewerkte uren correct declareren, binnen 5 tot 10 werkdagen hun declaratie krijgen uitbetaald. Zorgverleners waarvan is vastgesteld dat ze maandelijks een vast loon krijgen vanuit een pgb, worden regulier in de lopende maand uitbetaald.

Hoogste prioriteit

'Ik baal ongelooflijk van de betalingsproblemen waar budgethouders en hun zorgverleners last van hebben gehad de afgelopen maanden en betreur de daarmee gepaard gaande overlast voor betrokkenen zeer', zegt Van Rijn. Het uitbetalen van vaste salarissen en gewerkte uren op orde krijgen heeft de hoogste prioriteit. 'Nu dat is gerealiseerd, kan met de grootste urgentie worden doorgewerkt aan herstel en verbetering van alles wat nog niet loopt zoals het moet.'

Rapid Response Team

Het kan volgens de staatssecretaris altijd voorkomen dat er nog steeds iets niet goed gaat. Bijvoorbeeld omdat er iets fout staat in het systeem dat in de komende maanden nog hersteld moet worden: verkeerde wet, verkeerd tarief, verkeerd budget of verkeerd rekeningnummer. Daarom blijven de spoedbetalingen en het Rapid Response Team (RRT) gewoon bestaan, ook al daalt het aantal meldingen daar flink. In vrijwel alle gevallen (ruim 99 procent) wordt na een melding bij het RRT binnen drie werkdagen betaald door de SVB.

Pgb-recht verankerd

Van Rijn schrijft de Tweede Kamer dat met het sinds 1 januari in vier zorgwetten wettelijk verankerd recht op pgb, mensen die dat willen eigen regie hebben over hun zorg en ondersteuning. 'Ik heb daarvoor gekozen omdat voor heel veel mensen het hebben van eigen regie bij de soms intensieve en persoonlijke zorgverlening bepalend is voor de kwaliteit van leven. Het mogelijk maken van individueel maatwerk en het tegelijk borgen van redelijke controle is al jaren een ingewikkelde zoektocht. Door een forse en gezamenlijke inspanning van alle bij de financiering van de zorgverlening betrokken partijen gaan we dat doel van een voorspelbaar, solide, veilig en fraudebestendig pgb bereiken.'

Gerelateerde tags

5 reacties

  • PeterV

    De situatie is allerminst opgelost, nu blijkt dat zorgverleners door SVB onder druk worden gezet dat men zich niet negatieg mag uitlaten over de SVB en de uitbetalingen. Ondertussen laten de staatssecretaris, en uiteindelijk ook de minister, dit gebeuren. Beschamend dat dit kabinet op deze manier met zorgverleners omgaat.

  • A Meerding

    Hoezo opgelost? Nog steeds worden facturen niet of te laat betaald, kloppenbedragen niet, worden bij betaalde bedragen geen factuurnummers of kenmerken genoemd. De grootste problemen komen nog, met de verrekening van teveel of te weinig uitbetaalde bedragen in deze eerste periode.

  • Henk

    Eerst werd het probleem uitgedrukt als het percentage van alle aanvragen. Nu wordt alleen nog gekeken naar de gevallen waarbij correcte informatie is aangeleverd en waar nog niet is uitbetaald. Probleem weggedefinieerd.

  • jcvdpoel

    Flauwekul dat het nu geregeld is. Ik wacht al sinds 31 maart j.l. (het is vandaag 19 mei!) op een wijziging van een bankrekeningnummer van 1 van de zorgverleners van mijn zoon. Eerst was er bij het uploaden kennelijk een blz verloren geraakt van het formulier. Daar kwam ik pas achter toen ik de SVB daar op 27 april over belde. Ze vonden het kennelijk niet de moeite om het aan mij te melden toen ze het op 7 april ontdekten. Vervolgens heb ik direct opnieuw het volledige formulier gedownload en de bevestiging daarvan als 'bewijs' uitgeprint. Nu wacht ik al weer 3 weken op de wijziging en dit is de derde klacht die ik er over heb ingediend, waar je overigens ook niets op terughoort, zelfs niet zorgen dat het direct in orde wordt gemaakt. Volgens mij worden alle klachten systematisch niet geregistreerd of genegeerd. Dan kom je wel aan een oplossing bij 95% van de 'gevallen'. 

  • Ben Duurkoop

    Het is maar wat je opgelost noemt. Veel zorgverleners worden nu via dat Rapid Response Team uitbetaald, maar voor velen moet dit nog steeds maandelijks omdat het geld blijkbaar niet via de reguliere kanalen komt. Dat geldt zowel voor vaste lonen als uurlonen.
    Het grote nadeel is dat de budgethouder hierdoor het overzicht op zijn/haar budget kwijt raakt, omdat die betalingen buiten het systeem om (nog) niet in de budgetoverzichten zijn verwerkt.

    En het summum is dat ik van de SVB een overzicht kreeg van alle jeugdigen uit een gemeente met de namen en bedragen erop. Afzender van de lijst stond erop, maar toch wordt die naar mij gestuurd. Blijkbaar hebben de ingevlogen uitzendkrachten de cursus lezen niet gedaan. Of de buitenschors van de hersenen functioneert niet meer. Of een combinatie van beide.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden