Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Philips wil therapietrouw in thuiszorg verbeteren

De Philips Medido moet ouderen en chronische patiënten in de thuiszorg helpen om op het juiste moment de goede medicatie in te nemen. De nieuwe service ontlast thuiszorgorganisaties en helpt mensen bij het voeren van eigen regie, stelt Leon van der Vorst, director Home Healthcare Solutions van Philips, tijdens een officiële presentatie.
Philips wil therapietrouw in thuiszorg verbeteren

De nieuwe service is gericht op Nederland en België. Hiermee zet Philips in deze landen de eerste stap naar de markt van de thuis- en ouderenzorg.

Slimme dispenser

De Medido is een slimme dispenser die geladen is met gepersonaliseerde voorverpakte medicatie en staat via een e-healthplatform in verbinding met de thuiszorg en de apotheek. Op het moment dat de medicatie ingenomen moet worden, gaat een alarm. Wanneer de gebruiker op de OK-knop drukt, wordt automatisch de juiste medicatie verstrekt. De Medido snijdt bij uitgifte het zakje gedeeltelijk open, zodat ouderen daar geen moeite mee hebben. Wanneer het alarm genegeerd wordt, krijgt thuiszorgorganisatie een signaal zodat zij actie kunnen ondernemen. Van der Vorst stelt dat Philips met deze oplossing de medicatietrouw sterk wil laten toenemen. 'Nog steeds gebeuren veel incidenten. De medicatie verandert steeds van kleur of vorm en mensen hebben soms letterlijk een schoenendoos vol medicatie. Circa de helft van de MIC-meldingen (Melding Incidenten Cliënten) gaat over medicatie. We kunnen dus veel bereiken op het gebied van kwaliteit.'

Service

Henk Valk, General Manager bij Philips Healthcare Benelux, benadrukt dat de nieuwe vinding vooral draait om het serviceaspect. 'Iedereen kan een dergelijk apparaat ontwerpen, dat is niet de uitdaging. Het gaat om de samenwerking met gebruikers en het werkveld. Zo ondersteunt het apparaat de thuiszorg om efficiënter te werken. Medewerkers hoeven niet langer 3 tot 5 keer per dag langs te gaan om mensen te helpen met medicatie-inname. Zij kunnen bijvoorbeeld een a twee keer minder langskomen. Chronische patiënten of ouderen krijgen meer eigen regie. Zij zitten soms tijden te wachten tot de thuiszorg arriveert om te helpen met medicatie. Dat hoeft niet meer.'

E-health

E-health is het gebruik van technologie ter ondersteuning of verbetering van de gezondheid en de gezondheidszorg. Berichten in het dossier e-health gaan bijvoorbeeld over videocontact met thuiszorgmedewerkers of telemonitoring van patiënten met chronische aandoeningen.
Bekijk het dossier

E-healthportal

Via een UMTS-verbinding stuurt het apparaat de gegevens naar een portal. Op de portal kunnen apothekers en thuiszorgmedewerkers bijhouden hoe het de cliënten vergaat. Vooralsnog kunnen de gegevens nog niet gedeeld worden met andere elektronische cliëntendossiers. Ook kunnen de gegevens nog niet geëxporteerd worden om bijvoorbeeld mee te nemen naar het ziekenhuis tijdens een bezoek aan de arts. Volgens Van der Vorst wordt er wel naar deze mogelijkheden gekeken voor in de toekomst.

Pilotproject

Vooralsnog wordt de Medido getest in een pilotproject waar al anderhalf jaar aan wordt gewerkt. Inmiddels zijn er vijfhonderd aansluitingen gerealiseerd. De markt bestaat uit mensen die wekelijks een medicijnrol van de apotheek krijgen uitgeleverd, zo'n 100.000 personen. Wat de kosten zijn voor de aanschaf en het gebruik, kan Philips nog niet precies zeggen. Wel heeft de Nederlandse Zorgautoriteit een vergoeding gecreëerd waar thuiszorgorganisaties aanspraak op kunnen maken.

Foto

  • Philips wil therapietrouw in thuiszorg verbeteren
  • Philips wil therapietrouw in thuiszorg verbeteren
  • Philips wil therapietrouw in thuiszorg verbeteren
  • Philips wil therapietrouw in thuiszorg verbeteren

Eén reactie

  • Erwin van der Star

    Oud nieuws, zie www.picocare.com en zo kan ik er nog een rijtje opnoemen. Het probleem is dat dergelijke oplossingen veel te veel afhankelijk zijn van een niet functionerende vergoedingsstructuur, complexe stakeholders situatie en teveel subsidiegelden. Technische innovaties zijn niet het probleem, sociale en systeeminnovaties zijn noodzakelijk om ervoor te zorgen dat, in dit geval, mensen op tijd hun( juiste) pilletjes nemen.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden