Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Technologische en sociale innovatie hand in hand

Er is genoeg technologie ontwikkeld voor toepassing in de ouderenzorg. Maar hoe worden toepassingen ingebed en geven ze antwoord op de behoeften van medewerkers, mantelzorgers en cliënten?
Mariët Paes
Foto: Egon van Hooft

Ziekenhuizen hangen aan elkaar van technologie, maar in de ouderenzorg is nog veel te winnen met technologie. Maar hoe ontwikkelen we goede technologie? Er ligt volop technologie op de plank bij technische universiteiten en bedrijven. Maar zo werkt het niet, leert de praktijk. Het gaat erom dat zorgtechnologie goed wordt georganiseerd en aansluit bij wat de medewerkers, mantelzorgers en ouderen zelf willen en nodig hebben.

Zorgcoöperatie

In Brabant zijn goede voorbeelden van zorgtechnologie die ingebed is in sociale innovatie. Een mooi voorbeeld is de zorgcoöperatie Hoogeloon. Hoogeloon biedt zorg voor en door het dorp (2000 inwoners). De zorgcoöperatie bestaat uit bewoners van Hoogeloon, die aanvullend op hun sterke informele zorg ook een professioneel aanbod hebben ontwikkeld.  Zo kunnen zij thuiszorg en kleinschalig wonen in het eigen dorp organiseren, omdat zij gebruikmaken van ‘slimme zorg’ die in de regio voorhanden is. De domotica wordt ingezet voor de nachtzorg en voor het bieden van dag- en nachtstructuur. De techniek helpt in de strijd tegen onleefbaarheid, veroudering en krimp op het Brabantse platteland.

Zorg-op-afstand

Een voorbeeld in de professionele zorg is ZuidZorg, waar inmiddels enkele honderden klanten via zorg-op-afstand contact hebben met een verpleegkundige. Deze ‘slimme zorg’ wordt toegepast voor mensen die dag- en nachtstructuur nodig hebben of herinnerd moeten worden aan afspraken, zoals medicijninname op een bepaald tijdstip. Zorg-op-afstand is ingebed in het primaire proces; het is een van de diensten die wijkverpleegkundigen aan cliënten kunnen aanbieden. ZuidZorg faciliteert andere zorgorganisaties om zorg-op-afstand te bieden, zowel in Brabant als daarbuiten.

Met gebruikers

In Zuidoost-Brabant wordt de nachtzorg lokaal of  regionaal in ‘zorgcirkels’ georganiseerd. Na Eindhoven en De Kempen wordt deze methode via de Brainport-coöperatie SlimmerLeven2020 ook in De Peel uitgerold. Een coöperatie zoals SlimmerLeven (of de Maatschappelijke Service Provider in West-Brabant), biedt mogelijkheden om gezamenlijk – met gebruikers – proeftuinen en living labs te organiseren en implementatiekracht te ontwikkelen.

Slim organiseren

Technologie alleen is onvoldoende om de ouderenzorg te versterken. Het gaat erom technologie slim te organiseren – in ketens, gericht op onder andere arbeidsbesparing – en aan te laten sluiten bij de werk- en leefwereld van de gebruikers. Zij bedenken zelf wat zij nodig hebben. Technologische innovatie in de (ouderen)zorg is vooral sociale innovatie. Het gaat om high tech én high touch, zeggen wij in Brabant.

Mariet Paes
Alexander van den Dungen
Provinciale Raad Gezondheid, Noord-Brabant

info@provincialeraadgezondheid.nl

 

Dit blog maakt deel uit van de toekomst- en innovatieverkenning Diagnose Technologie. De resultaten zullen worden verzameld in een boek dat 20 september wordt gepresenteerd op een congres in 't Spant in Bussum. Noteer vast in uw agenda!

4 reacties

  • no-profile-image

    In steeds meer artikelen, bv. ANBO Ouderen en Technologie, of wetenschappelijke documenten (Ouderen en Technologie van Maarten Honig), wordt aangegeven dat de oudere behoefte heeft aan kennis op gebied van de nieuwe technologiën om zich heen.
    Hierin wordt echter nog veel te weinig aandacht aan juist de oudere besteed die hier wel wil, maar niet kan werken omdat de techniek nog vaak niet afgestemd is op deze doelgroep.
    Het kan echt een aanvulling op thuiszorg, maar ook entertainment, voor de oudere zijn.
    Waar echter ook nog te weinig aandacht aan wordt geschonken is: wie gaat dit voor de oudere beheren?
    Software, hardware en handleidingen zijn nog moeilijk leesbaar/bruikbaar voor de oudere.
    Wie helpt hem als er problemen zijn zoals:
    - software updates voor zijn Laptop, multimedia box of zelfs Smartphone?
    - als de techniek weigert wie kan hem dan vertrouwde personen sturen waar een oudere op kan rekenen?
    - hoe kan dit nog betaalbaar gehouden worden?

    Op dit gebied ben ik me momenteel aan het oriënteren en door mijn ervaring de laatste jaren in hulp van diverse ouderen wil ik mijn kennis en diensten beschikbaar stellen, echter is voor mij weer het probleem: hoe bereik ik de oudere die hulp nodig heeft.

    Wellicht dat iemand mij hier verder mee kan helpen?
    ICT in de (Thuis)zorg is zeker noodzakelijk maar verdiend ook ruime (na)zorg.

    Groet van Willem Hendriksen

  • adje rem

    Beste Jan C. De nieuwe verzorgingsrobots krijgen wel EMPATHIE geïmplementeerd . Nog even geduld.

  • Jan C

    Allemaal ideeen van mensen die nooit in een verpleeg of verzorgingshuis komen.
    Weet je wat de gehandicapte of hulpbehoevende ouderen nodig hebben: liefdevolle benadering, een arm om hun heen, voldoende aandacht (op tijd naar het toilet e.d.) goed en gevarieerd en voldoende eten, op tijd de deur uit, voldoende entertainment en (belangrijk) bezoek. Dat kan geen microfoontje of robot geven.
    Van dit voorstel druipt het commerciele af: DE HUIDIGE ZORG TEN TOP.
    Droom maar lekker door of bezoek eens zulke instelling.

  • addy

    Klinkt goed. Neem ik mee in mijn netwerken.

    Addy amper

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden