Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Media bepalen het imago van de IGZ

De media spelen een grote rol bij het vertrouwen van zorggebruikers in de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Dat blijkt uit een onderzoek van het NIVEL.
Media bepalen het imago van de IGZ
Foto: IGZ

Opvallende uitkomst van het onderzoek is dat een derde van de ondervraagden geen mening heeft over de inspectie. Het Nederlands Instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL) heeft 854 antwoorden op de 1500 verstuurde vragenlijsten. Uit de analyse blijkt dat veel mensen niet weten wat de inspectie doet. Waarschijnlijk omdat ze zelf niet met de inspectie in aanraking komen.

Beeld

Op verzoek van de IGZ onderzocht het NIVEL in het afgelopen najaar het beeld van de inspectie binnen het eigen Consumentenpanel Gezondheidszorg. Dat bestaat uit zo’n 6000 leden van 18 jaar en ouder. In de media komt het IGZ regelmatig onder vuur te liggen omdat zij haar taak als toezichthouder niet goed zou hebben vervuld. De IGZ is een onafhankelijk instituut voor de handhaving van de kwaliteit van de zorg en adviseert bewindspersonen.

Vertrouwen

Bijna een derde van de ondervraagden heeft veel vertrouwen in de IGZ, bijna een derde heeft weinig vertrouwen en ruim een derde heeft geen mening. Wanneer naar de onpartijdigheid of deskundigheid van de IGZ wordt gevraagd, valt op dat meer dan de helft geen mening heeft. Waarschijnlijk komt dit doordat maar weinig mensen met de IGZ in aanraking komen. Het vertrouwen in de IGZ lijkt volgens het NIVEL vooral gebaseerd op berichtgeving in de media.

Bekend

Toch blijkt uit dezelfde analyse dat de IGZ relatief bekend is in vergelijking met een andere toezichthouder: Autoriteit Financiële Markten (AFM). Met betrekking tot die vraag blijkt zes op de tien mensen ongeveer te weten wat de IGZ doet, 12 procent weet dat precies en slechts 11 procent van de consumenten heeft nog nooit van de IGZ gehoord.

Carolien Stam

3 reacties

  • Jan C

    Nivel die alle onderzoeken doet voor het IGZ -- en mede de zorg bijna failliet heeft gemaakt -- zal wel even zeggen dat de media de schuld zijn bij de zeer slechte naam die IGZ heeft.
    Nee, lezers, laat je niet ringeloren, het IGZ wordt al enige tijd zwaar gestraft voor de inactiviteit die ze aan de dag leggen en waarvoor ze -- en dat is het navrante -- zeer zeer ruim worden betaald
    Het eerste ONAANGEKONDIGDE ONZERZOEK in een verpleeg en verzorgingstehuis moeten ze nog doen. Dat is heel heel jammer voor de patienten. Brieven van familie werden gewoon terzijde gelegd etc etc !!!
    Met die zonden op mijn rug zou ik niet kunnen leven

  • Maarten1

    Als mensen niet via de media van IGZ hebben gehoord, hoe dan wel? Kon de open deur die werd ingetrapt met dit onderzoek nog verder open staan?

  • adje rem

    Weer zo'n FLUT-onderzoek. Eenderde weet niet eens dat er een igz is en heeft veel vertrouwen ! ! Eenderde leest kranten en kijkt tv. en heeft geen mening . Eenderde heeft ervaring met de igz en wenst die relatie nooit meer te continueren . Binnenkort zal ik het Nivel vragen een onderzoek te doen naar mijn maatschappelijk functioneren . 99,999999999 % zal verklaren geen mening te hebben over mij , maar wel alle vertrouwen in mij te hebben ? ? U ziet dus dat ik zelfs de uitkomsten van Nivelonderzoeken kan voorspellen. Ik functioneer dus uitstekend! ! Daarom ga ik mijn geld maar over een andere balk gooien.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden