Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Denen schaffen accreditatie af

Deense ziekenhuizen die een kwaliteitsaccreditatie hebben, hoeven die niet meer te vernieuwen. De Deense minister van Volksgezondheid, Nick Haekkerup wil zo overbodige bureaucratie wegnemen en tijd creëren voor echte kwaliteitsverbetering.
<p>De Deense zeemeermin, het bronzen beeld in de haven van Kopenhagen, viert haar 100-jarig bestaan in de Amsterdamse gracht.</p>
De Deense zeemeermin, het bronzen beeld in de haven van Kopenhagen, viert haar 100-jarig bestaan in de Amsterdamse gracht. - Foto: ANP Bas Czerwinski

Deense ziekenhuizen moeten zich, net als Nederlandse ziekenhuizen, verplicht accrediteren. Maar de Deense artsen en verpleegkundigen klagen al jaren dat de verplichte kwaliteitsaccreditatie veel zinloos papierwerk oplevert, waardoor ze te weinig tijd voor patiëntenzorg overhouden. De Deense minister voor Volksgezondheid Nick Haekkerup is het met hen eens. Hij heeft vorige week besloten dat ziekenhuizen die een accreditatie hebben, die niet hoeven te vernieuwen. 'De kwaliteit van de gezondheidszorg moet goed zijn', stelt hij in een persbericht. 'Er is niets mis met de bedoeling van het accreditatieproces om ziekenhuizen een kwaliteitskeurmerk te geven, als ze daarvoor werken met een brede set van kwaliteitsstandaarden. Maar als ziekenhuismedewerkers het nut niet meer inzien van het invullen van talloze formulieren en ze zoeken simpelere manieren om de kwaliteit te verbeteren, dan luister ik natuurlijk.'

Accreditatie is bureaucratische rompslomp

Het Deense nieuws werd vorige week bekend op het congres van IHI/BMJ in Londen. Het leidde tot de nodige discussie onder de 360 Nederlandse deelnemers. Waarom zou Nederland de Deense stap niet volgen? De directeur van het Deense instituut voor patiëntveiligheid Beth Lilja, aanwezig in Londen, is enthousiast over het besluit van de minister. Zij vertelt dat de accreditatie is ontaard in een enorme bureaucratische rompslomp. 'Het papierwerk is toegenomen als een sneeuwbal die naar beneden rolt. Hij groeide en groeide en groeide. Artsen en verpleegkundigen klagen dat ze onvoldoende tijd hebben voor patiëntenzorg en innovatie. Alle middelen worden opgezogen door de van buitenaf opgelegde registratiedruk.'

Ruimte voor kwaliteitsverbetering

Met het schrappen van de verplichte accreditatie krijgen ziekenhuizen de ruimte een eigen kwaliteitsverbeteringsprogramma te ontwikkelen. Dat moet wel afgeleid zijn van het nationale kwaliteitsprogramma. Maar ziekenhuizen krijgen de vrijheid om te werken aan thema's die ze zelf belangrijk vinden. 'Een veel gehoorde klacht is dat ziekenhuizen allerlei data moeten verzamelen die niet relevant zijn voor de lokale situatie', aldus Beth Lilja.

Relevante uitkomstdata

De beleidswijziging is geïnspireerd op een groep van vijf Deense ziekenhuizen die opvallende resultaten behalen met een kwaliteitsprogramma dat ze samen met het Institute for Health Improvement (IHI) uit Boston hebben ontwikkeld. In die ziekenhuizen is sprake van een daling van de vermijdbare sterfte, het aantal complicaties, het aantal heropnames en het aantal ziekenhuisinfecties. Beth Lilja: 'Groot voordeel is dat de medisch specialisten en verpleegkundigen werken met kwaliteitsdata die over zaken gaan die recent zijn gebeurd in hun eigen ziekenhuis. Als het ergens niet goed gaat, zien ze dat en kunnen ze ingrijpen. Als het ergens opmerkelijk goed gaat, kunnen ze onderzoeken wat de succesfactoren zijn. Het zijn uitkomstdata die direct helpen de zorg te verbeteren. De artsen en de verpleegkundigen zien dat het zinvolle informatie is. Zo genereer je enthousiasme om de kwaliteit te verbeteren. Ze stellen hun eigen prioriteiten, die passen bij hun eigen situatie.'

Ook twijfels

Claus Thomson, lid raad van bestuur in het Aarhus academisch ziekenhuis, is verrast door het besluit van de minister. Hij vermoedt dat het besluit mede is ingegeven door electorale overwegingen, omdat er binnenkort verkiezingen zijn in Denemarken. Hij heeft twijfels of het wel verstandig is omdat hem nog onvoldoende duidelijk is wat ervoor in de plaats komt. Aarhus was niet een van de vijf ziekenhuizen die meedeed aan het project met de IHI.

Koplopers in zorguitkomsten

Zorgvisie en The Boston Consulting Group organiseren op 3 juni het congres 'Van kwaliteitstransparantie naar kwaliteitsverbetering'. Centraal staan zorguitkomsten die er toe doen voor de patiënt. Professor Markus Graefen vertelt hoe de Martini Klinik in Hamburg, een internationale koploper, uitkomstindicatoren gebruikt voor excellente zorg. Een andere keynote speaker is Stefan Larsson van the International Consortium for Health Outcomes Measurement (ICHOM), opgericht door Prof. Michael Porter van Harvard, het Karolinska Instituut en The Boston Consulting Group.

7 reacties

  • Esther Nieuwenhuizen

    Dat keurmerken, dat is de inhoudelijke invulling van een kwaliteitskader dat qua opzet al dan niet leidt tot accreditatie, afgelopen decennia hebben gefaald hebben is geen geheim. Echter laten we ons ook niet vergissen in de wildgroei die er zonder accreditatie zal ontstaan. Het ene goede idee is niet het andere, hetgeen onverlet laat dat men behoefte heeft aan richting en houvast in de dagelijkse materie. Of het nu gaat om de verpleegkundige, de arts, de controller of bestuurder en toezichthouder.

    Persoonlijk zie ik bij het ontbreken van een valide kader een groot risico. Afgelopen decennia is immers gebleken dat professioanls en zorgorgansiaties zich organisatorisch en bedrijfsmatig niet vanzelfsprekend en belangenloos tot de client/patient, verhouden hoe graag we dat ook zouden zien. Zelfs niet met de huidige keurmerken, integendeel zo blijkt zelfs.

    Dan kun je of de boel in de prullenbak gooien (waar men Denemarken en in de reactie voor pleit) en het hele principe van accreditatie van de kaart halen, of je kunt een geheel nieuw kader ontwikkelen dat behulpzaam is bij de huidige eisen van de tijd en de positie van klant en maatschappij aantoonbaar voorop stelt. 

    Novire koos het laatste met het zogenaamde Improvement Model. Voor alles dient er sprake te zijn van een meetbare toegevoegde waarde voor de individuele patient binnen de actuele maatschappelijke context. Je kunt het beter maar scherp hebben...



  • bresker

    Google even Morecambe Bay Hospital u.k. en praat me nooit weer over de NHS, in Engeland verschilt de kwaliteit per regio heel sterk.

  • FJJ Conijn

    'Het zijn uitkomstdata die direct helpen de zorg te verbeteren. De artsen en de verpleegkundigen zien dat het zinvolle informatie is. Zo genereer je enthousiasme om de kwaliteit te verbeteren. Ze stellen hun eigen prioriteiten, die passen bij hun eigen situatie.'

    Juist! Dat is inderdaad de manier! Alleen hoeft men op 3 juni niet naar het congres. Alle informatie die men nodig heeft zou men moeten kunnen vinden op https://gezondezorg.org/uitkomstfinanciering en dochterpagina's. 

  • Seb

    Overbodige bureaucratie wegnemen en tijd creëren voor echte kwaliteitsverbetering. Zeer herkenbaar en zeer wenselijk!

  • Marinkavdbos

    360 deelnemers aan een congres over kwaliteit van zorg in Londen? Dat is eigenlijk veel te weinig aangezien we met 1,4 miljoen mensen in de Nederlandse zorg werken.

  • Maurice Bijkerk

    Misschien moeten we ook maar eens (en vooral niet te lang) nadenken over deze no-nonsense aanpak.

  • R.Wesselink

    360 Nederlandse deelnemers aan congres in Londen ??

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden