Denen schaffen accreditatie af

Deense ziekenhuizen die een kwaliteitsaccreditatie hebben, hoeven die niet meer te vernieuwen. De Deense minister van Volksgezondheid, Nick Haekkerup wil zo overbodige bureaucratie wegnemen en tijd creëren voor echte kwaliteitsverbetering.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
<p>De Deense zeemeermin
De Deense zeemeermin

Deense ziekenhuizen moeten zich, net als Nederlandse ziekenhuizen, verplicht accrediteren. Maar de Deense artsen en verpleegkundigen klagen al jaren dat de verplichte kwaliteitsaccreditatie veel zinloos papierwerk oplevert, waardoor ze te weinig tijd voor patiëntenzorg overhouden. De Deense minister voor Volksgezondheid Nick Haekkerup is het met hen eens. Hij heeft vorige week besloten dat ziekenhuizen die een accreditatie hebben, die niet hoeven te vernieuwen. ‘De kwaliteit van de gezondheidszorg moet goed zijn’, stelt hij in een persbericht. ‘Er is niets mis met de bedoeling van het accreditatieproces om ziekenhuizen een kwaliteitskeurmerk te geven, als ze daarvoor werken met een brede set

7
300

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement. Al voor de prijs van 1 kop koffie per week (2,50 euro) kunt u onze premiumartikelen lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

7 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. ‘Het zijn uitkomstdata die direct helpen de zorg te verbeteren. De artsen en de verpleegkundigen zien dat het zinvolle informatie is. Zo genereer je enthousiasme om de kwaliteit te verbeteren. Ze stellen hun eigen prioriteiten, die passen bij hun eigen situatie.’
    Juist! Dat is inderdaad de manier! Alleen hoeft men op 3 juni niet naar het congres. Alle informatie die men nodig heeft zou men moeten kunnen vinden op https://gezondezorg.org/uitkomstfinanciering en dochterpagina’s. 

  3. Dat keurmerken, dat is de inhoudelijke invulling van een kwaliteitskader dat qua opzet al dan niet leidt tot accreditatie, afgelopen decennia hebben gefaald hebben is geen geheim. Echter laten we ons ook niet vergissen in de wildgroei die er zonder accreditatie zal ontstaan. Het ene goede idee is niet het andere, hetgeen onverlet laat dat men behoefte heeft aan richting en houvast in de dagelijkse materie. Of het nu gaat om de verpleegkundige, de arts, de controller of bestuurder en toezichthouder.
    Persoonlijk zie ik bij het ontbreken van een valide kader een groot risico. Afgelopen decennia is immers gebleken dat professioanls en zorgorgansiaties zich organisatorisch en bedrijfsmatig niet vanzelfsprekend en belangenloos tot de client/patient, verhouden hoe graag we dat ook zouden zien. Zelfs niet met de huidige keurmerken, integendeel zo blijkt zelfs.
    Dan kun je of de boel in de prullenbak gooien (waar men Denemarken en in de reactie voor pleit) en het hele principe van accreditatie van de kaart halen, of je kunt een geheel nieuw kader ontwikkelen dat behulpzaam is bij de huidige eisen van de tijd en de positie van klant en maatschappij aantoonbaar voorop stelt. 
    Novire koos het laatste met het zogenaamde Improvement Model. Voor alles dient er sprake te zijn van een meetbare toegevoegde waarde voor de individuele patient binnen de actuele maatschappelijke context. Je kunt het beter maar scherp hebben…

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.