Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

‘Gemeenten lossen zorgproblemen te langzaam op’

Gemeenten hebben het herkennen, oplossen of voorkomen van problemen in de zorg, jeugdzorg en begeleiding naar werk niet op orde. Het is voor veel inwoners vaak onduidelijk waar ze problemen kunnen melden.
klachten-iStock-400.jpg
Foto: iStock

Dat schrijft Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in het rapport Terug aan tafel, samen de klacht oplossen. Hij heeft de decentralisatie naar eigen zeggen kritisch gevolgd en ontving sinds 2015 ruim 3100 klachten. Die gingen vooral over onduidelijkheid rondom klachten en problemen. ‘Instanties schuiven moeilijke gevallen op elkaar af, wet- en regelgeving is ingewikkeld en burgers weten niet waar ze moeten aankloppen met hun probleem’, schrijft de ombudsman. Daarnaast kwamen er ook klachten binnen over vragen die onbeantwoord bleven, de schending van privacy, gemeenten die onvolledige of onjuiste informatie verstrekten, mensen die zich onjuist bejegend voelden of burgers die het gevoel hebben van het kastje naar de muur te worden gestuurd.

Oplossingen zorgproblemen vinden
De ombudsman schrijft in het rapport dat het tijd is voor verandering. Hij vindt dat juridische en ambtelijke drempels moeten worden weggenomen, zodat de klachtenbehandeling aansluit bij de leefwereld van de burgers. Van Zutphen adviseert gemeenten daarom om aan tafel te gaan met mensen als er problemen zijn en zelf actief op zoek te gaan naar de signalen van burgers over mogelijke problemen.

Transitie langdurige zorg
De AWBZ gaat in delen over naar de Wmo en de Zorgverzekeringswet. Ook de Participatiewet en de Wet jeugdzorg worden gedecentraliseerd. Hoe verloopt deze enorme stelselwijziging?

Of registreer u om te kunnen reageren.