Na uitgebreid debat in de Kamer bleek de aanbesteding ongewenst. “De ambulancezorg leent zich niet voor marktwerking. De continuïteit en kwaliteit in deze sector mogen nimmer in gevaar komen.” Om die reden wordt ook de looptijd van de vergunning vervangen van vier jaar naar onbepaalde tijd. Het loslaten van de concurrentie kent echter wel nadelen stelt Klink. “Marktprikkels zijn een goed middel om aanbieders van ambulancezorg te prikkelen tot de beste prijs/kwaliteitverhouding van hun zorgaanbod.” Om toch de beste prestaties en een scherpe prijs te krijgen introduceert Klink drie nieuwe methoden.
Drie nieuwe methoden
Het eerste instrument is maatstafconcurrentie. Aanbieders worden continu onderling vergeleken op de kwaliteit en doelmatigheid. De minst presterende vergunninghouder kan dan weliswaar voldoen aan de eisen, maar indien zij veel minder presteren dan andere aanbieders, worden de eisen alsnog aangescherpt. Wanneer niet aan het nieuwe eisenprogramma wordt voldaan, lopen zij de kans hun vergunning te verliezen. Tweede instrument is de prestatiebekostiging. Per 1 januari 2013 zal het systeem worden geïntroduceerd. Het bekostigingsysteem bevat prikkels ter bevordering van kwaliteit, doelmatigheid en innovatie, en zal zoveel mogelijk aansluiten bij het systeem in andere delen van de zorg. Tot slot wordt de efficiencytaakstelling per 1 januari 2011 ingevoerd om de doelmatigheidswinst te verhogen. De bezuiniging kan oplopen tot circa tien procent van het totale budget in het jaar 2013. Ook na de vergunningverlening zal Klink blijven hameren op doelmatigheidsverbeteringen.
Vergunningverlening
Ander belangrijk onderdeel van de herziening is dat bij de start van de vergunningverlening niet iedereen een aanvraag kan indienen voor een vergunning. Slechts voor de bestaande vervoerder of een samenwerkingsverband van bestaande vervoerders in een regio bestaat deze mogelijkheid. Als meerdere partijen in een regio nog geen samenwerkingsverband hebben gevormd, dienen zij zich tot een Regionale Ambulance Voorziening (RAV) te vormen om een vergunning aan te kunnen vragen. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn)
Lees ook:
Klink staakt aanbesteden ambulancezorg
Gezamenlijke cao ambulancesector is een feit
Vrolijke sokken taboe in Britse ambulances
Zorgvisie magazine
Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.
As je an me kndere komp komp je an mij ook van frida afblijve Bink eeehhh klink
me broeren hebbuh hartstikke geleik wat se zegge over ambulans en plesie enzo warom luisterd balkende niet meer naar se
Ik mot mijne broer helemal geleik geven het lijkd helemal nergens op die klink ik ben ook blij dat het nietdoorgaat wij hebben harstikke goeie ziekewagens en broeders.
schandalig als ze over ambulance’s
praten ze moeten zo dicht mogelijk zo staan dat dat de aanrij tijden niet in het geding komten laat svp niet in handen komen van connexion want dan wordt men de dupe want die kan niks regelen ze staan hier goed en daar ben ik heel blij mee ik heb getrcht om daar een deel aan bij te dragen en dat is gelukt en daar ben ik blij mee want als klink minister van zorg dan ben je gewoonweg een nummer want het valt als maar over bezuinigen dit is niet goed te praten schijbaar weet hij niet wat ziek zijn is en heel veel betalen aan de zorg en nog eigen bij drage die zo hoog is ben namelijk afhankelijk van de rolstoel en ben ook chronisch ziek en dat kost allemaal geld en daar wordt geen rekening mee gehouden van de belasting krijgt men wat terug nee dat is niet zo ze maken je alleen maar lekker ben veel afhankelijk geweest van de ambulance geweest het zijn mooie dingen maar daar hebben ze van af te blijven want als er spoed is dan moeten zij aanrij tijden zijn
ze moeten ook die dingen langs de grote wegen weer weg halen
want als men een ambulance aan komt met lawaai kan geen enkele auto aan de kant waar moet men heen de mens die deze nodig heeft voor spoed dan laat men het maar zo dood gaan ( dat kan toch zo maar niet????)groete schande treurig.den daar maar eens over na met wat ze er mee aan moeten.zelfde geldt ook voor branweerauto’s en politie.
Aanbesteden is niets meer of minder dan een opdracht in concurrentie in de markt zetten, waarbij je objectief, transparant en zonder te discrimineren komt tot de keuze van een leverancier of dienstverlener. Een zeer gezond uitgangspunt bij het besteden van overheidsgeld, als je het mij vraagt. Het besluit om ambulancevervoer niet aan te besteden vergroot de kans op vriendjespolitiek en achterkamertjes enorm. Het grootste misverstand over aanbesteden is dat dat altijd op de laagste prijs zou moeten gaan. Onzin, aanbesteden leent zich juist uitstekend om kwaliteitsprikkels in te voeren. Wat gaan we trouwens doen met brandweerauto’s en politie-auto’s?
Aanbesteden is niets meer of minder dan een opdracht in concurrentie in de markt zetten, waarbij je objectief, transparant en zonder te discrimineren komt tot de keuze van een leverancier of dienstverlener. Een zeer gezond uitgangspunt bij het besteden van overheidsgeld, als je het mij vraagt. Het besluit om ambulancevervoer niet aan te besteden vergroot de kans op vriendjespolitiek en achterkamertjes enorm. Het grootste misverstand over aanbesteden is dat dat altijd op de laagste prijs zou moeten gaan. Onzin, aanbesteden leent zich juist uitstekend om kwaliteitsprikkels in te voeren. Wat gaan we trouwens doen met brandweerauto’s en politie-auto’s?
het lijkt toch wat onlogisch – marktwerking willen we niet, maar wel (maatstaf)concurrentie. dat kan wellicht voor de ambulancezorg op afspraak (voor- en natransport bij medische ingrepen e.d.), maar zeker niet bij acute zorg. en juist daar zijn beschikbaarheid en betrouwbaarheid eerste vereisten.
curieus is, dat de nieuwe regeling van aanbieders zich in een RAV te organiseren om een vergunning te kunnen krijgen. dit lijkt erg veel op het type afspraken tussen marktpartijen waartegen de NMa stelselmatig tegen optreedt. gaat die deze RAV’s straks aanpakken wegens ongeoorloofde ingrepen in de vrije markt?