Het aantal fte’s voor administratieve taken in de verzorging, verpleging en gehandicaptenzorg is tussen 2011 en 2013 in totaal 26 procent gedaald. Vooral het aantal fte dat nodig is voor zorgtoewijzing is met 13 procent flink gedaald. Ook is er 8 procent minder fte ngezet voor materiële controle en 5 procent minder voor productie, realisatie en verantwoording. De kosten voor administratief werk zijn echter niet sterk afgenomen. Dit komt mede doordat de lonen van administratieve krachten flink zijn gestegen. Een en ander blijkt uit het rapport ‘Op weg naar minder administratieve lasten 2013’ dat adviesbureau Q-Consult in opdracht van het ministerie van VWS heeft opgesteld.
Administratieve lasten
Volgens Q-Consult kunnen de administratieve lasten de komende twee jaar met circa 20 procent verder dalen. Bedroegen de totale administratieve lasten in 2011 122 miljoen euro, in 2015 kan dit 95 tot 100 miljoen euro zijn. Wel moet er dan werk gemaakt worden van het vereenvoudigen en uniformeren van het zorginkoopbeleid, adviseert Q-Consult. Ook het maken van meerjarenafspraken met de financiers kan de administratieve lasten verder verlichten. Dergelijke afspraken zorgen ervoor dat de stappen uit het inkoopproces minder frequent doorlopen hoeven worden en scheppen zo ruimte voor kwaliteits- en doelmatigheidsverbeteringen.
Bureaucratie rond zorginkoop
Q-Consult doet de aanbeveling dat de bureaucratie rond de zorginkoop sterk omlaag kan indien zorgkantoren op een meer uniforme manier gaan inkopen.