Let op: de informatie in dit artikel is ten minste vijf jaar oud

AMC en VUmc diskwalificeren Chipsoft

Epic is nog de enige overblijver als het gaat om de aanbesteding van het elektronisch patiëntendossier van het Academisch Medisch Centrum en VU medisch centrum. Chipsoft is afgevallen, verklaart Frank van den Bosch, woordvoerder van het AMC.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
AMC en VUmc diskwalificeren Chipsoft
Foto: ANP - Koen Suyk

De woordvoerder legt uit dat Chipsoft niet voldeed aan de gestelde voorwaarden. ‘Daar hebben zij een kort geding over aangespannen. De rechtbank stelde Chipsoft in het ongelijk. Inmiddels is Chipsoft in hoger beroep gegaan. Het is nog even wachten wat daar uitkomt.’

Reactie Chipsoft

Hans Mulder, directeur Chipsoft, reageert dat hij lopende de procedure nog niets kan zeggen. ‘We zijn gediskwalificeerd wegens een technische foute in de aanbesteding. We willen graag onze kant van het verhaal vertellen, maar dat kan momenteel nog niet.’

Overblijver

Aangezien Chipsoft en Epic als enige twee partijen uitgekozen waren als potentiële leveranciers, blijft Epic als

11
205

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een proefmaand af en lees al onze premium artikelen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

11 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. PERSBERICHT ChipSoft:
    Suggestieve berichtgeving omtrent aanbesteding VUmc en AMC
    Woensdag 28 augustus jongstleden publiceerde Zorgvisie een artikel
    met de titel ‘AMC en VUmc keuren EPD ChipSoft af’. In dit artikel verklaarde
    de woordvoerder van het AMC, Frank van den Bosch, dat ChipSoft is
    afgevallen omdat het niet aan de gestelde voorwaarden voldeed.
    Door deze titel, in combinatie met de toelichting van de heer Van den Bosch,
    is ten onrechte de suggestie gewekt dat het EPD van ChipSoft niet aan de
    voorwaarden van VUmc en AMC zou voldoen. Die suggestie is onjuist.
    De voorlopige uitsluiting van ChipSoft in dit aanbestedingstraject staat volkomen
    los van de inhoud en de mogelijkheden van het ZIS/EPD. ChipSoft is voorlopig
    afgevallen, omdat de vorm van de beantwoording van het aanbestedingsdocument
    volgens het VUmc en het AMC niet de juiste was. ChipSoft bestrijdt dit. De inhoud en de mogelijkheden van het ZIS/EPD staan hierbij niet ter discussie.

  3. In het westen van Nederland heeft een ziekenhuis juist het EPD gekozen van Chipsoft. Het is toch niet te geloven dat door al het gehakketak over EPD systemen dat ooit de zorg goedkoper wordt. Waar blijft de synergie van EPD systemen in NL? Wat je leest over EPD systemen – het blijft houtje-touwtje en de klant betaald het feestje van ICT boeren!

  4. Het is toch ongelofelijk dat bestuurders, medisch specialisten en managers zich laten piepelen door Chipsoft? Dit getuigt toch niet van enige strategie of visie?
    Dit staat nog los van het feit dat de geschreven programmatuur van Chipsoft totaal niet mee innoveert met de huidige marktontwikkelingen.
    Voorbeelden hiervan zijn:
    – Virtualisatie van de Chipsoft database-servers wordt standaard niet ondersteund (VMWare bestaat al bijna 10 jaar qua technologie, waarbij bijna elke softwareleverancier performance-garanties durft te geven);
    – De software wordt hoofdzakelijk geschreven voor clients (Windows XP/Windows 7). Is dat nog van deze tijd? (servers/cloud..);
    – De keuze om onder water gebruik te maken van bijvoorbeeld Nuance Dragonspeech. Nuance ondersteund geen Citrix meer.. (Citrix is een van de marktleiders op het vlak van multimediale ondersteuning…)
    – Zoekopdrachten zijn binnen Chipsoft E-zis soms zo inefficiënt geschreven dat centrale systemen overbelast raken. De zorg koopt maar hardware bij (Storage/CPU/Geheugen, etc)…
    – Etc.
    Als laatste punt vind ik het ook onbegrijpelijk dat “de zorg” contracten afsluit waardoor Chipsoft altijd gevrijwaard wordt van eventuele schade.
    Is er ondersteuning vanuit Chipsoft nodig, dan volgt het uurtje factuurtje principe. Maar als medewerkers niet meer kunnen werken omdat er een “bug” in het pakket zit, staat de zorg erbij en kijkt ernaar.
    Even een reactie vanuit de emotie met feiten, maar toch onbegrijpelijk..

  5. Het zou Hans Mulder sieren als hij eens zou uitleggen hoe het komt dat hij versies van Chipsoft laat testen door ziekenhuizen, omdat ze door alle wijzigingen overal verschillende versies hebben opgeleverd zonder adequate documentatie.
    Hoe komt het toch dat het UMCU en LUMC niet met elkaar kunnen communiceren terwijl hun ZIS(!) toch de naam Chipsoft draagt?
    Natuurlijk is de onderliggende software van Chipsoft zeer verouderd en door allerlei laagjes voorzien van een ‘modern’ uiterlijk. Ik ken zeer veel gebruikers (artsen en andere zorgprofessionals, die steen en been klagen, maar waar men simpelweg niet naar luistert)
    Overigens blijkt inmiddels ook Epic van origine een opbouw uit de jaren ’70 te kennen en lopen nogal wat Nederlandse ziekenhuizen aan tegen grote tekortkomingen in Epic, die niet eerder dan 2015 zullen kunnen worden verholpen.
    Dus Epic dat eerst afgeschilderd werd als de Rolls Royce onder de ZIS’sen (Chipsoft werd als Kadett gekenmerkt) blijkt – als goed naar het systeem gekeken wordt – meer opgeleukt dan ze wil erkennen?
    De oplossing?
    Denk maar weer eens aan SOA (System Open Architecture) en kies bouwstenen, die tezamen een goed ZIS vormen!

  6. Geachte van Zanten,
    Ik zou mij diep schamen als ik niet de handschoen zou oppakken om met u van gedachten te wisselen over zorg ict.
    Het beeld dat u schetst komt niet overeen ( in tegendeel ) met datgene waar wij voor staan en de techniek die wij gebruiken.
    ik nodig u bij dezen uit voor een kop koffie ( 020-4939000 )
    Hans Mulder ( ChipSoft )

  7. Los van het juridisch steekspel, is de bevinding van beide grote ziekenhuizen veelzeggend. Het verbaast me overigens (weer) niet, wat nu gebeurt. De keuze die ziekenhuizen moeten maken voor hun epd, is steeds de minst slechte uit niet optimale systemen. EPD systemen zijn commercie. Dat is au fond verkeerd. Het is net als methadon voor een verslaafde: je komt er niet meer van af. Het is een substituut voor niks anders. Je hoort het vaker: 1 groot systeem moet alle kleine systeempjes vervangen. Maar men vergeet dan, dat al die kleine systeempjes gekomen zijn omdat er geen 1 groot systeem voldoet. Ik zou zeggen: neem een open source systeem, in duidelijke taal, geen geknutsel. Er zijn al 14 jarigen die mooie appjes bouwen. Zo moeilijk hoeft het niet te zijn.

  8. Toch niet te geloven dat een bedrijf als Chipsoft via meerdere rechtszaken probeert af te dwingen dat hun volledig verouderde techniek en gesloten systeem ‘verplicht’ gekocht moet worden.Dat er andere instellingen zijn die hier wel voor gekozen hebben is overigens al verbazingwekkend genoeg.
    Hans Mulder gaat u diep schamen met dit soort acties en neem je verlies. Zorg er nu maar eens voor dat Chipsoft het eigen systeem open breekt en eenvoudig laat samenwerken met anderen in plaats van te sturen op een customer lock-in. EPIC is ook niet perfect maar wel heel wat beter op dit vlak. Door dit soort denkwijzen en legacytechnologie hebben we inmiddels jaren achterstand opgelopen met EPD’s in de zorg ICT.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.