Gemeenten moeten volgens de wetswijziging zelf een basistarief voor huishoudelijke hulp vaststellen via de gemeenteraad. In elke gemeente kan dat basistarief anders zijn. Daarom is het de vraag of de huishoudelijke hulp er iets mee op schiet. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten vindt de wetswijziging ‘overbodig, kostenverhogend en moeilijk uitvoerbaar’. De thuiszorgaanbieders vrezen dat het minimumtarief een maximumtarief wordt. ‘Wij denken niet dat er morgen iets drastisch verandert. Het gaat vooral om hoe de gemeenten indiceren’, aldus Marijke Helderman, directeur huishoudelijke Zorg bij zorgaanbieder Careyn.
Leijten
Renske Leijten, initiatiefnemer van het wetsvoorstel basistarieven, spreekt van winst: ‘Gemeenten kunnen nu een lage prijs bieden voor de inkoop van huishoudelijke hulp. Uiteindelijk betalen de medewerkers dan het gelag met een zeer laag loon voor het werk. Daar steken we nu een stokje voor door de gemeenteraad op basis van door hen geformuleerde kwaliteitseisen een reëel basistarief te laten vaststellen.’ Volgens Leijten staat de gemeenteraad in de huidige constructie vaak buitenspel, bijvoorbeeld bij bovenregionale aanbestedingen.
Careyn
Volgens Marijke Helderman van Careyn draaien de kosten voor huishoudelijke zorg met name om de indicaties. Die zijn zeer verschillend per gemeente. ‘Er zijn gemeenten die huishoudelijke hulp – schoonmaak – indiceren, waar de hulpen ook een signalerende taak krijgen.’
Concurreren op kwaliteit
Leijten verwacht dat zorgaanbieders eindelijk op kwaliteit kunnen concurreren als de gemeenteraad kwaliteitseisen formuleert: ‘De gemeenteraad moet nu uitzoeken welke eisen zij wil stellen aan de huishoudelijke zorg en daar een minimale prijs aan verbinden. Als het gemeentebestuur dat niet wil uitvoeren, handelt het in strijd met de wet. Bovendien zal de Inspectie voor de Gezondheidszorg op basis van de opgestelde voorwaarden controleren. Daar zit dus ook een stok achter de deur.’ Volgens Leijten geeft de vaststelling van het basistarief de gemeenteraad meer kracht om te ‘onderzoeken welke kwaliteitseisen nodig zijn.’
Overbodig
De VNG, die het wetsvoorstel als overbodig classificeerde, denkt dat de onderhandelingsruimte in de kwaliteit zit. ‘De ene zorgaanbieder zal voor hetzelfde basistarief een betere kwaliteit of betere prestaties kunnen leveren dan de andere’, legt woordvoerder Asha Koehnkoehn uit. Of de tarieven via de gemeenteraadconstructie daadwerkelijk hoger uitpakken, is nog de vraag: ‘Duidelijk is dat zorgaanbieders niet meer op prijs kunnen concurreren. In die zin werkt het basistarief kostenverhogend. Maar we zoeken nog in detail hoe we de wet moeten interpreteren, bijvoorbeeld voor welk type werk een basistarief gaat gelden.’ (Zorgvisie – Carolien Stam)
Lees meer:
Dupuis: ‘Wetswijzigingen Wmo zijn zonde van de tijd’
Aanbesteden Wmo-zorg wordt eenvoudiger
SCP rekent op 1,5 miljard voor huishoudelijke hulp
waar blijft het recht op zorg?
de gemeente kreeg toch de zorgplicht voor de burgers?En helaas werd bij het begin van de wmo door clientenraden,seniorenraden gepleit voor de beschikbare gelden te oormerken.Waar blijft het toezicht op hoe gemeenten in deze handelen?In de medische sector gebeurt dit wel- hoewel hierbij ook wel hiaten te zien zijn.En klopt dat wel, dat de eigen bijdrage die de client betaalt niet in de portemonnaie van de gemeente terecht komt?
Daar hebben we de inspectie weer, die heeft nu al moeite om de taakstelling behoorlijk uit te voeren.Scoonmaak wordt slecht betaald in dit land let op de wekenlange staking van schoonmaakpersoneel dus ik begrijp de ongerustheid.