Van der Burg loopt vooruit op Kamerbrief over innovatie die binnenkort verschijnt. ‘Ik kan alvast zeggen dat innovatie een speerpunt wordt bij de hervorming van de zorg. We willen belemmerende kosten wegnemen en werken met resultaatgerichte financiering. Innovatie moet lonen.’
Koud en kil
Het is volgens Van der Burg wel belangrijk dat het innovatiebeleid gericht is op mensen om de zorg niet te koud en kil te maken. ‘Bij de ontwikkeling moeten cliënten en medewerkers nauw betrokken worden en de innovatie moet niet overgelaten worden aan de ict. Techniek wordt een steeds groter onderdeel van de samenleving, dus ook bij het ouder worden. Het is belangrijk om dat goed vorm te geven.’
Robot als allerbeste vriend
Maarten Steinbuch, hoogleraar regeltechniek en hoofd van de Control Systems Technologie groep bij de TU Eindhoven, is het niet met Van der Burg eens. ’25 procent van de bevolking is in 2040 ouder dan tachtig jaar. We hebben geen keuze. Robots worden een groot deels van ons leven.’ Op de vraag of hij zelf liever een mens of robot aan zijn bed heeft, grapt hij: ‘Mag ik zelf kiezen? Dan het liefst iets blonds, met krullend haar. Natuurlijk liever een mens, maar dat zal in de toekomst niet altijd lukken. Bovendien kunnen robots ook mensen weer zelfrespect geven.’ Als voorbeeld noemt hij twee spastische broers die dankzij een robotarm weer in staat zijn om zelf drinken te pakken. ‘Dat is zelfrespect. En niet een hulp die elke keer opnieuw geroepen moet worden. Kortom, technologie hoeft de zorg niet koud en kil te maken. Het is maar hoe je het inricht.’
Geachte lezer,
Een innovatie heeft pas zin als de zorg betaalbaar, toegankelijk, bereikbaar en kwalitatief goed blijft.
Veel zorg met professionele ondersteuning kan verleend worden in de thuissituatie van de clienten.De huisarts die daarbij ondersteund wordt door zijn team kan hierbij van grote betekenis zijn.
Verpleeghuizen zijn bijvoorbeeld in de jaren 60 ontstaan die later gevolgd werden door Hospices en Beschermende Woonvormen.
Het is beter gelet op onze jarenlange ervaringen in Nederland om de innovatie in de zorg te concentreren op de Eerste Lijn.
Vriendelijke groet.
Is het geen kenmerk van innovatie dat de resultaten niet altijd vooraf bekend zijn? In een business case van een innovatie-project komen nogal eens woorden voor zoals: áls, indien, mits, ervan uitgaande dat.. Als de resultaten vooraf bekend moeten zijn, is het geen innovatie maar gaat het om implementatie van nieuwe toepassingen die zichzelf al bewezen hebben. Bij innovatie moet je kunnen (en mogen) falen.
Er zou al zoveel meer informatie zijn over uitkomsten wanneer het Wat, Waarom en vooral het Waartoe in een zorg- of behandeltraject en gezondheidsbeperking navolgbaar en meetbaar is; in de totale context en impact op Kwaliteit van Leven/participatie. En hoe daarbij de voortgang navolgbaar is, de inbreng van de client inzichtelijk is en diens waardering over het geheel. Niet door allerlei tevredenheidsmetingen buiten het klantproces om, maar juist geïntegreerd met het traject zelf. Wij zeggen niet dat het simpel is om op innovatieve wijze de uitkomsten van het klantproces zelf te meten, maar het is zeker niet ondoenlijk.
Google voor meer informatie op Qsuite. Deze methodische klanttool is na een aantal veelbelovende pilots in 2014 beschikbaar voor brede inzet voor alle branches. Dit vanwege de ”flexibele schil” rondom invulling klantproces. Daarnaast ontwikkelden wij vanuit onze stichting een nieuw kwaliteitskeurmerk op basis van uitkomsten, het zogenaamde Improvement Model. Treedt buiten uw comfortzone en laat u ook inspireren! Deze nieuwe initiatieven zijn met en voor het zorgwerkveld zelf tot stand gekomen, mede dankzij experts die onderdeel uitmaken van het college van deskundigen.
Hoogdravend verkooppraatje; technieken in allerlei vormen voegen zich altijd al in de zorg rondom mensen, soms ten goede en soms ten kwade.
En die technieken zij zo oud als de mensheid…
Ben benieuwd hoe Kees van de Burg van plan is die uitkomsten in de langdurige zorg te gaan meten.