In Hengelo en Oldenzaal staan ziekenhuizen naast het spoor. In Wierden, Rijssen en Delden gaat het om verzorgingshuizen. De kans op ongevallen met gevaarlijke stoffen is volgens de veiligheidsregio klein, maar als er wel iets mis gaat kunnen de gevolgen groot zijn.
Nooduitgangen
Volgens de veiligheidsregio voldoet het spoor in Twente aan de landelijke richtlijnen. Maar er zijn wel verbeteringen mogelijk om de effecten van een eventueel ongeval zo gering mogelijk te laten zijn. Een concreet advies is om de nooduitgangen van zorginstellingen niet aan de spoorzijde van het gebouw te maken. Ook moet langs delen van het spoor meer bluswater voorhanden zijn.
Spoorveiligheid
De organisatie van brandweer, politie en hulpdiensten lichtte de spoorveiligheid in Twente door, omdat de regio een sterke toename van het goederenvervoer verwacht. De overheid geeft in de Randstad alle ruimte aan personenvervoer. Spoortransport van goederen via de Betuweroute, Arnhem en Deventer naar Twente en Duitsland neemt daardoor toe. Ook de ingebruikname van de Tweede Maasvlakte bij Rotterdam zorgt volgens de onderzoekers voor een forse toename van goederenvervoer in Oost-Nederland.