Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties9

Bussemaker: Buurtzorg niet blindelings kopiëren

Staatssecretaris Bussemaker waarschuwt de thuiszorg voor het “blindelings overnemen” van het concept van Buurtzorg Nederland. Maar ze vindt dat de sector heel veel kan leren van de snelgroeiende thuiszorgorganisatie.
Bussemaker: Buurtzorg niet blindelings kopiëren

De staatssecretaris schrijft dit in antwoord op Kamervragen van de PVV, die vindt dat de kleinschalige werkwijze van Buurtzorg Nederland standaard moet worden in de thuiszorg. “Het blindelings overnemen van het Buurtzorgconcept als algemene standaard vind ik niet raadzaam”, stelt Bussemaker.

Onderzoek NIVEL

Bussemaker wijst erop dat bestaande instellingen een andere uitgangspositie hebben dan Buurtzorg Nederland, dat begonnen is als nieuwe organisatie. Bovendien is het concept volgens haar nog te veel in ontwikkeling. Ze verwijst naar onderzoek van het NIVEL: dat “noemt in dit verband vragen als de borging van de kwaliteit van zorg op de langere termijn, de organisatorische en personele randvoorwaarden en de kosteneffectiviteit”.

Belangrijke lessen

Niettemin vindt de staatssecretaris dat Buurtzorg Nederland de sector “belangrijke leerpunten biedt”. Uit hetzelfde onderzoek van NIVEL blijkt namelijk dat cliënten, medewerkers en huisartsen enthousiast zijn en dat de kwaliteit volgens klanten bovengemiddeld is. Ook de geringe overhead spreekt Bussemaker aan. Ze ondersteunt de organisatie daarom via het Transitieprogramma Langdurige Zorg, waarin aandacht is voor “de verdere ontwikkeling en ‘landing’ van het Buurtzorgconcept”.

Kleinschalige werkwijze

De kleinschalige werkwijze vindt navolging bij andere organisaties. Zo willen Thuiszorg Rotterdam en Thuiszorg Groningen ook kleinschalig vanuit de buurt gaan werken. (Zorgvisie – Krista Kroon)

Lees ook:

Buurtzorg Nederland groeit spectaculair

Thuiszorg van Buurtzorg favoriet

Buurtzorg Nederland stapt in Wmo

Antwoord op malaise in thuiszorg

9 REACTIES

  1. Dit kan inderdaad niet maar wanneer wordt BUURTZORG nederland van Jos de Blok eens aangepakken? Die krijgt al jaren van de zorgkantoren het maximum CTG tarief! Dat vanaf 2006!! Dat is gemiddeld over al die jaren meer dan 10 miljoen meer dan andre thuiszorg instellingen krijgen ! DAT IS NIET EERLIJK tegenover de burgers en andere thuiszirginstellingen. !!

  2. Lees alle reacties
  3. Buurtzorg scoort erg goed op allerlei punten. De reguliere thuiszorgorganisaties zeker niet! De kwaliteit van zorg is soms betreurenswaardig. Het management moet beslissingen nemen over zaken waar ze weinig/geen kaas van gegeten hebben. Het denken in getallen komt de kwaliteit vaak niet ten goede. De client wil een hulpverlener thuis die situaties weet in te schatten en hierop acties onderneemt. Ook wil de client zorg op vaste tijden. Uit ervaring kan ik zeggen dat de reguliere thuiszorgorganisaties dit niet kunnen bieden. Het concept Buurtzorg spreekt mij erg aan en ik denk dat dit het concept is voor de toekomst. Natuurlijk komen er vroeg of laat barstjes in het systeem, dit is overal zo. De barsten in het systeem van de reg. thuiszorgorg. vertoont Buurtzorg echter niet! Het tevredenheidsonderzoek spreekt boekdelen lijkt mij zo…

  4. Zwaar overschat… Buurtzorg doet het goed, maar ook zeker niet meer dan dat, als je fris start zijn alle “blaadjes aan je boom nog groen” echter dit systeem begint ook barsten te vertonen.
    Het is een goed concept maar zaligmakend zeker niet.

  5. Een leuk concept, zonder overhead werken en de klant centraal stellen. Echter, wat kost het de klant, als er alleen hulpverleners vanaf niveau 3 aan het bed komen? Terwijl dezelfde werkzaamheden uitstekend gedaan kunnen worden door bijv. een verzorgende niveau 2? Ik vraag me af of de klant er op termijn beter van wordt?

  6. Het concept van Buurtzorg is geweldig, de ouderwetse wijkzuster die haar clienten kent is terug. Kleine teams die zelfstandig verantwoordelijk zijn voor zorg en ondersteuning van clienten binnen een wijk. Klantgericht werken, de visie die er al een tijdje niet meer was. Goed voor de klant, goed voor de medewerker.
    Verantwoordelijkheden liggen laag en de enorme overheadkosten zoals we die binnen de zorgkolossen van deze tijd kennen zijn er niet.
    Ik denk er over om mijn funktie (hoger management) in een zorgkolos neer te leggen en terug te keren naar de basis.

  7. Buurtzorg is een mooi concept. Helaas wordt het ernstig overschat. De reguliere thuiszorg organisaties doen echter aan zelfonderschatting. Continuiteit van zorg, de klant centraal stellen zijn altijd al de centrale waarden geweest en zullen dat ook blijven. Met wat meer besef omtrent wat we allemaal al goed doen zal onze organisatietrots en ons zelfvertrouwen snel weer stijgen. Het zal echter niet vanzelf gaan. Buurtzorg heeft de thuiszorg wel wakker geschut. Daar verdienen ze alle eer voor. Zolang ze echter over de rug van de client op een agressieve wijze aan werving doen kunnen ze op weerstand blijven rekenen van de werkers bij de reguliere thuiszorgorganisaties.

  8. 10 jaar geleden waren cliënten, huisartsen en medewerkers ook enthousiast over de reguliere thuiszorg instellingen, jammer dat we door marktwerking, steeds absurdere beleidsregels, druk tot “groter groeien” enz. enz. nu in een slecht daglicht staan. Wel plezierig om eindelijk ook eens een kritische noot mbt Buurtzorg te horen. M.i. is het n.l. makkelijk scoren met dit concept
    in ons huidge zorgstelsel!

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.