Let op: de informatie in dit artikel is ten minste vijf jaar oud

Careyn stopt regelarme zorg vanwege meer regels

‘Lastige communicatie met financiële partners’ is een belangrijke reden om te stoppen met het experiment Regelarme zorg. Zorgorganisatie Careyn stapt uit het ambitieuze project, een van de paradepaardjes van het ministerie van VWS om de zorg te verbeteren.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
verpleeghuis
Foto: ANP/Desiree Schippers

Careyn heeft het project stopgezet omdat ‘communicatie lastig was met de vele partijen die bij de financiering en bij de uitvoering van de langdurige zorg zijn betrokken.’ Het gaat waarschijnlijk om zorgkantoren in de regio Zuid-Holland, Utrecht en Noord-Brabant. ‘Het bleek lastig te zijn in korte tijd de gemeenschappelijke taal te ontwikkelen’, zegt Careyn in een bericht. ‘Daardoor leidde de regelarme aanpak in sommige gevallen tot meer in plaats van minder regels.’

Experiment verlengd

Het stopzetten van het experiment is een heikel onderwerp, want Careyn kon nog niet reageren. Het experiment Regelarme zorg is in 2012 door het ministerie van

7
42

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een proefmaand af en lees al onze premium artikelen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

7 REACTIES

  1. Die regelarme projecten worden massaal gebruikt om uren te schrijven die de niet rendabele uren op moeten vangen, maar of men dat niet in wil zien! Ze leggen het hel traject van verwijzing, indicatie, uitvoer, verantwoording en incasso in handen van dezelfde partij. Dat gaat toch onherroepelijk fout.

  2. Lees alle reacties
  3. Het is vooral jammer om te zien dat, na de positieve resultaten van De Hoven voor zowel bewoners als medewerkers, een dergelijk ‘experiment’ niet door kan gaan. Velen zullen merken/hebben gemerkt dat de zorg duurder en minder effectief wordt tgv de hoge administratieve druk die is ontstaan. Goed vastleggen in het EPD is van belang, daar heeft iedereen voordeel bij. Maar nu gaat het wel heel ver.
    Ik hoop dat de positieve resultaten van De Hoven niet helemaal verloren gaan.

  4. lastige communicatie met financiële partners…..
    ik weet in ieder geval wij als vrijgevestigde dat alleen het lezen edm tot en met ondertekenen van de contracten met zorgverzekeraars ons 1 week werk kost .40 verloren uren die we als hulpverlener niet kunnen uitvoeren omdat we boiekhoudertje moesten spelen. Die week aan adm geneuzel voelt als een maand!
    Komt daarbij invoeren Vecozocertificaten ook weer zo ’n 4 uur . elk jaar opnieuw verloren energie die TOTAAL niets met de inhoudelijke zorg te maken hebben. Voor zorgverzekeraars en de huidige overheid zijn goede boekhouders goede hulpverleners. Jammer.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.