Nieuws
Luc de Witte sleept ‘TOP-subsidie’ binnen voor apparaat voor zelfmanagement
Bijzonder hoogleraar Luc de Witte heeft een TOP-subsidie ontvangen om onderzoek te doen naar de mogelijkheid om patiënten met COPD of diabetes te ondersteunen bij het zelf ‘managen’ van hun ziekte door het volgen van leefregels. Het gaat om een eenvoudig apparaatje dat de mate van lichamelijke beweging in het dagelijks leven meet en de patiënt feedback geeft over die beweging.
UMC St Radboud koploper Zorgwebmonitor
Het UMC St Radboud staat op de eerste plaats van de continue Zorgwebmonitor. Het Albert Schweitzer Ziekenhuis is tweede. Zorgwebmonitor is een kwantitatief onderzoek naar de webprestaties van ziekenhuisorganisaties in Nederland.
Menzis wil betere samenwerking Groningse ziekenhuizen
Zorgverzekeraar Menzis wil dat drie streekziekenhuizen in de provincie Groningen beter gaan samenwerken om de kwaliteit van de zorg op peil te houden. De verzekeraar wil daarom met de ziekenhuizen in gesprek.
Ziekenhuis wil zelf radioactiviteit opwekken
Het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch wil binnenkort aan de slag met een zelf ontwikkelde methode die het acute tekort aan isotopen kan halveren. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) had dat tot dusver verhinderd.
Zorginstellingen profiteren van wijzigingen groenregeling
Zorginstellingen kunnen profiteren van recente wijzigingen in de groenregeling van het ministerie van VROM bij de bouw en renovatie van gebouwen. Het bedrag van deze regeling is verhoogd en ook voor renovatieprojecten is nu financiering beschikbaar.
OK’s Laurentius Ziekenhuis weer open
De zes operatiekamers (OK) van het Laurentius Ziekenhuis in Roermond worden vzandaag, na een grondige schoonmaakbeurt en inspectie, weer in gebruik genomen. Dat laat een woordvoerster van het ziekenhuis weten.
‘Efficiënter bouwen tegen hoge vastgoedlasten’
Een efficiëntere manier van bouwen kan de vastgoedlasten in de zorg enorm verlagen. Te denken valt aan nachtelijk cameratoezicht en kortere looplijnen. Dat stelt Janneke van Kessel, huisvestingsadviseur in het Financieel Dagblad.
AZM ontwikkelt usb-stick voor dialysepatiënten
De dialyseafdeling van het Academisch Ziekenhuis Maastricht (AZM) heeft de zogenoemde Nefrostick ontwikkeld, een usb-stick waarop alle relevante medische gegevens van de dialysepatiënt zijn verzameld.
Ggz wil niet hele instellingsdossier via EPD delen
GGZ Nederland benadrukt dat de geestelijke gezondheidszorg het landelijke EPD voorlopig nog niet invoert, maar wel nadenkt over welke informatie via het EPD gedeeld moet worden. Dat meldt psy.nl.
Acht instellingen lopen miljoenen alfahulpsubsidie mis
Zorginstellingen kunnen niet meer van de VWS-subsidie gebruikmaken om alfahulpen in vaste dienst te nemen. Demissionair minister Klink heeft besloten de regeling per direct te stoppen omdat de subsidiepot leeg is. Er liggen nog aanvragen ter waarde van 25 miljoen euro.

